Skånepågen, politik och annat.

Direktlänk till inlägg 12 mars 2013

Undrar om detta har präglat mig

Av Åke Johnson - 12 mars 2013 09:26

Kallaste natten den här vintern, - 15 grader. Varför ? Till vilken nytta ?


Har jag nu inget annat att skriva om än vädret? Som somliga vet så gillar jag inte vintern. Det har jag faktiskt aldrig gjort.

Som barn gillade jag inte att åka skidor. Skridskor gick väl ann på Vasaparkens is i Stockholm. Jag är ju född och uppväxt i Vasastan i Sthlm, ett asfaltsbarn må hända men jag vill ändå kalla mig för gatubarn i positiv bemärkelse.

Lekplatsen var gatan, ibland Vasaparken, men det var en bit dit när bostaden låg vid Odenplan. Skulle man åka skidor så var det Hagaparken som låg närmast till.

Dit blev vi kommenderade när jag gick i skolan och hade lektionen ” Gymnastik med lek

och idrott ” som det hette på den tiden.

Vintrarna var gråa i Sthlm, gatorna bruna av snö. Undrar om detta har präglat mig med tanken av vintern.

Jag kommer ihåg att mina föräldrar tyckte heller inte om vintern. Det kanske är en prägling som jag varit/blivit utsatt för.

Nåja, nu har vi vinter igen när våren kom av sig. Bara att gilla läget.


  

 
 
Sanna

Sanna

12 mars 2013 12:36

Jag har en vän som också berättar som dig om vintrarna i staden. Själv hade jag backe bara ett stenkast från hemmet. Så jag var ute mycket som barn också åkte skidor, pulka och skridskor tills jag blev 11 år och sparkade in skenan i frambenet och bröt den på två håll. Stod på skridskor när barnen var små man var livrädd så dessa fina skridskor lämnade jag till second hand för snart 10 år sedan. Kan ju säga att jag inte ångrar mig men det är ju fantastiskt att jag fortfarande kunde ha dem sedan jag var 11 år. Mina fötter måste ha stannat i växten...hehe

Tröstar lite - pågen det blir en vår. Det säger i alla fall fåglarna här. :)

Ha det bäst!

http://www.sancha.bloggplatsen.se

 
My Törnqvist

My Törnqvist

12 mars 2013 14:02

Superfin blogg :) Allt bra idag? Kram!

http://mytrnqvist.blogg.se

 
katsura

katsura

12 mars 2013 20:58

Den bistra kylan kan man väl inte tycka om...??? I hopp om bättring!

http://katsura.bloggplatsen.se

 
Lena

Lena

12 mars 2013 22:36

& min barndoms vintrar var kantade av ett enda äventyr, otroligt mycket snö när jag var barn, sådana där riktiga vintrar! man åkte skridskor, pulka, skidor, byggde snögrottor & ingen hade internet! *skratt* & tv utbudet var inte stort, det var andra tider då he he...

Nog för att jag fortfarande gillar vintern, men det skulle gott räcka med 2 månader! max ;)

Vi fick snö idag om än lite, & till helgen ska vi få runt minus 20 brrr...

Kram /Lena

http://frallorna.bloggplatsen.se

 
marianne

marianne

14 mars 2013 11:47

När jag växte upp var alltid mina föräldrar med oss barn o åkte skidor,skridskor o pulka.Kommer ihåg att mina klasskamrater tyckte att det var konstigt att de gjorde det.På 60-talet var det inte så vanligt.
Nu tycker jag bara det är jobbigt med vintern,snön kan komma helgen innan jul o sen försvinna direkt,för o sen bli vår.

Ha det gott

http://mapes.bloggagratis.se

 
Sanna

Sanna

14 mars 2013 15:11

Blir så full i skratt när jag ser samma personer kommentera oss alla och ber om att få publik till sina bloggar. Kolla gårdagens blogg hos My Törnqvist så förstår du vad jag menar.
Alla kan inte bli som "blondinbella" du vet och vi får vara nöjda med den lilla krets som orkar läsa våra bloggar trots allt. *fniss*

Ha den gott pågen!

http://www.sancha.bloggplatsen.se

 
Kjell E

Kjell E

15 mars 2013 07:49

Bakslag, flera bakslag får man räkna med.
Du får väl lägga dig på rygg och göra änglar!
Vintern kan användas till så mycket.
Men du har nog rätt i att barndomens prägling sitter i.
För mig är det Svampen som råkat illa ut.
Lärde mig aldrig, sen är det kört.
Ner med mössan över öronen och gilla läget.
Det blir äpplen på Österlen i år också. Säkert.
Ha det gôtt.

http://www.nabbsjuan.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Åke Johnson - 22 december 2017 12:30

  Jag ber att få önska alla bloggvänner en GOD JUL och ETT GOTT NYTT ÅR.   ...

Av Åke Johnson - 5 oktober 2017 10:36

Jag hade höga förväntningar på staden och förväntningarna anammades med råge. Påminner en hel del av Prag, skulle man kunna säga. Fast jag upplevde att Budapest är större. Många vackra hus och parker, breda fina gator och framför allt rent och snyg...

Av Åke Johnson - 17 september 2017 11:35


Hej bloggen. Det var länge sedan jag skrev något här. Men jag lever och har hälsan kan man nog säga. Mitt öga får fortsatt behandling på Kristianstad sjukhus med jämna mellanrum. Läkeriet har bromsat upp utvecklingen av sjukdomen vilket är mycket p...

Av Åke Johnson - 13 april 2017 09:52

        Trevlig och Glad Påsk önskar jag alla som tittar in på min blogg.      ...

Av Åke Johnson - 23 mars 2017 10:38

Nu är det klart. Så blev det klart med årets resa med goda vännerna från Sollentuna. Det här året håller vi oss i Sverige. Vi ska göra en kryssning med Birka Cruises från Sthlm som tar oss till Höga kusten, Härnösand och Luleå. Utflykter på båda re...

Presentation


Skånepågen
En Socialdemokrat som tror på att Sverige kan bli ännu bättre med en rättvis politik.

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2 3
4
5
6 7
8
9 10
11 12
13
14
15
16
17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27
28
29
30
31
<<< Mars 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards