Skånepågen, politik och annat.

Direktlänk till inlägg 2 mars 2013

Han menar att de som reagerar kan inte sin egen historia.

Av Åke Johnson - 2 mars 2013 10:09

Bo Pellnäs skriver i vår lokaltidning emellanåt. Det senaste jag läste av honom var om klädseln hos kvinnor som skyler sitt hår och ansikte. Alltså t ex muslimska kvinnor.

Han jämförde dessa kvinnor med våra för så där 100 till 150 år tillbaka. Utgångspunkten var varför vissa av oss reagerar på burkor, huvudduk o s v. Han menar att de som reagerar kan inte sin egen historia.

Vi hade den traditionen även i vårt land tidigare att t ex kvinnors hår skulle täckas. Detta höll i sig långt in i modern tid speciellt inom våra frikyrkor. Utvecklingen har uppenbarligen inte gått lika snabbt i de muslimska länderna. Allt enligt Pellnäs.

Min reaktion på det här är att det i framtiden kommer att förändras. Alla muslimska kvinnor bär inte slöja. En början kanske på något nytt.


Hur gör vi i 2000 talet då vi som turister besöker en Katolsk kyrka eller Ortodox som kvinna, jo hon skyler sitt hår. I vissa kyrkor kommer man inte in som man i shorts. Man måste skyla sina ben.

Jag besökte en Rysk ortodox kyrka i St. Petersburg förra året. För mig som turist var det som ett bättre skådespel att bara att stå och titta på alla de ritualer som där förekom bland besökarna och alla kvinnor bar huvudduk. Alltså, den sedan som vi hade i vårt land för 150 år sedan lever kvar i många kyrkliga samfund fortfarande.

Ska detta blandas ihop med kyrkans makt eller kvinnans mindre värde? Jag tror hellre på tradition och respekt för den kristna tron.


  



 
 
Sanna

Sanna

2 mars 2013 13:42

-Släpp fångarna loss, det är våååååår. Sjunger jag istället och tycker alla givetvis ska få göra vad de själv önskar men de stackars muslimska kvinnorna har inte förstått att om de bara vänder mannen ryggen kan de komma långt och enade. För mannen kan inte döda dem alla och tyvärr så hjälper ju inte vår inblandning.
När vi flyttade till Algeriet i början av -80 talet så fick jag inte visa mina ben. Jag var också ett villebråd för männen som tillfället i alt att nypa mig i rumpan el bröstet. Otroligt och väldigt förnedrande. Så när vi skulle åka någonstans el bara besöka posten hade jag beskydd med mig. Så jag vet hur kvinnor har det tyvärr men de kan vara jäkligt starka också bara de vågar och tillsammans.

Den där Bo Pellnäs hade ju inte så mycket under luppen och det är väl ingen som inte sagt att kvinnor haft ett sämre läge än mannen i alla tider, rösträtt, våga säga emot någon, ja nästan det mesta om man ska hårdra. Det är ju trots allt framåt vi ska se och hoppas kvinnor får en mycket starkare och bättre status för framtiden än som det är idag.

Ha en härlig lördag och klapp till jyckarna från mig!

http://www.sancha.bloggplatsen.se

 
katsura

katsura

3 mars 2013 18:00

Vill bara säga att våren kom till oss idag och det är LYCKA!
Det här med burkor och slöjor är mer komplext än vi tror...

http://katsura.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Åke Johnson - 22 december 2017 12:30

  Jag ber att få önska alla bloggvänner en GOD JUL och ETT GOTT NYTT ÅR.   ...

Av Åke Johnson - 5 oktober 2017 10:36

Jag hade höga förväntningar på staden och förväntningarna anammades med råge. Påminner en hel del av Prag, skulle man kunna säga. Fast jag upplevde att Budapest är större. Många vackra hus och parker, breda fina gator och framför allt rent och snyg...

Av Åke Johnson - 17 september 2017 11:35


Hej bloggen. Det var länge sedan jag skrev något här. Men jag lever och har hälsan kan man nog säga. Mitt öga får fortsatt behandling på Kristianstad sjukhus med jämna mellanrum. Läkeriet har bromsat upp utvecklingen av sjukdomen vilket är mycket p...

Av Åke Johnson - 13 april 2017 09:52

        Trevlig och Glad Påsk önskar jag alla som tittar in på min blogg.      ...

Av Åke Johnson - 23 mars 2017 10:38

Nu är det klart. Så blev det klart med årets resa med goda vännerna från Sollentuna. Det här året håller vi oss i Sverige. Vi ska göra en kryssning med Birka Cruises från Sthlm som tar oss till Höga kusten, Härnösand och Luleå. Utflykter på båda re...

Presentation


Skånepågen
En Socialdemokrat som tror på att Sverige kan bli ännu bättre med en rättvis politik.

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2 3
4
5
6 7
8
9 10
11 12
13
14
15
16
17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27
28
29
30
31
<<< Mars 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards