Skånepågen, politik och annat.

Direktlänk till inlägg 7 maj 2012

Kärnkraft eller inte ?

Av Åke Johnson - 7 maj 2012 14:18

Jag satt klistrad framför TV,n i Söndagskväll. Partiledardebatt var det. Jag var naturligtvis spänd på att se och höra hur Stefan Löfven skulle klara sin första debatt mot de andra garvade politikerna i Alliansen. Han är ju en fackföreningsman och en duktig sådan. Hur skulle han klara detta efter några månader som politiker och ordförande för SAP.


Löfven har en speciell framtoning. Lugn och sansad, minst sagt, hoppas att han fortsättningsvis håller fast vid den stilen. Jag tycker nog att han fick mer än godkänt med tanke på att det var första debatten.

Att han är bakbunden av partiet i kärnkraftsfrågan det märktes tydligt. Löfven själv är för kärnkraften, det vet jag. Ska kärnkraftsfrågan bli en het potatis igen inom partiet, ja det återstår att se.


Jag gillar Jonas Sjöstedt.

Han hade verkligen laddat och framförde sin och Vänsterns åsikt utan att darra på manschetten. Jag gillar attityden, han står för sin sak ”ensam” och så får det vara. Inget velande där inte.


Det är värre med Miljöpartiet.

Fridolin är en duktig kille, men deras politik, ack ja. MP skulle kunna stå på alliansens sida lika väl som vänstersidan. Man/Jag vet inte vad man har dom riktigt.


Hur är då min åsikt om kärnkraften.

Jag är för. Trotts vissa risker. Men vilket energislag är det inte risker med. Å vad finns för alternativ i dag som ger den mängd energi som kärnkraften kan leverera och som industrin och Sverige behöver. Men jag är också för utveckling av andra energikällor. Det ena behöver väl inte ta ut det andra.


Vi Socialdemokrater har en klar ideologisk tanke om välfärd. En gemensam välfärd. Den välfärden kostar pengar. Varför i herrans namn ska det vara så farligt att berätta att skatter måste tas ut för att finansiera välfärden. Var skulle pengarna annars komma ifrån.


För övrigt tror jag, när den dagen kommer, att Socialdemokraterna går fram själva i nästa val. Dumt vore att låsa upp sig i någon röd grön kompott. Nä lansera Socialdemokratisk politik. Då blir partiet starkt och stabilt igen.


    

 
 
katsura

katsura

7 maj 2012 21:19

Tack för din lilla recension. Tyvärr missade jag debatten i går, men det finns nog på svtplay, så jag kan se den senare. Ha en skön vecka!

http://katsura.bloggplatsen.se

 
Sanna

Sanna

9 maj 2012 20:20

Jag strök men ena armen och lyssnade på mannen med ett öra och det andra på debatten men tro inte för den skull att jag hängde med.
:)

http://www.sancha.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Åke Johnson - 22 december 2017 12:30

  Jag ber att få önska alla bloggvänner en GOD JUL och ETT GOTT NYTT ÅR.   ...

Av Åke Johnson - 5 oktober 2017 10:36

Jag hade höga förväntningar på staden och förväntningarna anammades med råge. Påminner en hel del av Prag, skulle man kunna säga. Fast jag upplevde att Budapest är större. Många vackra hus och parker, breda fina gator och framför allt rent och snyg...

Av Åke Johnson - 17 september 2017 11:35


Hej bloggen. Det var länge sedan jag skrev något här. Men jag lever och har hälsan kan man nog säga. Mitt öga får fortsatt behandling på Kristianstad sjukhus med jämna mellanrum. Läkeriet har bromsat upp utvecklingen av sjukdomen vilket är mycket p...

Av Åke Johnson - 13 april 2017 09:52

        Trevlig och Glad Påsk önskar jag alla som tittar in på min blogg.      ...

Av Åke Johnson - 23 mars 2017 10:38

Nu är det klart. Så blev det klart med årets resa med goda vännerna från Sollentuna. Det här året håller vi oss i Sverige. Vi ska göra en kryssning med Birka Cruises från Sthlm som tar oss till Höga kusten, Härnösand och Luleå. Utflykter på båda re...

Presentation


Skånepågen
En Socialdemokrat som tror på att Sverige kan bli ännu bättre med en rättvis politik.

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3 4 5
6
7 8
9
10 11 12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards