Skånepågen, politik och annat.

Direktlänk till inlägg 5 maj 2012

DAG 3 AMSTERDAM

Av Åke Johnson - 5 maj 2012 08:42

Dag tre och kvällen dag fyra ägnades helt åt Amsterdam.

Märkligt egentligen att staden är så väl bevarad efter två stora krig. Alltid intressant att besöka huvudstäder tycker jag. Det tyckte tydligen ganska många andra också. Enormt med folk överallt. Staden är ju mycket speciell med sina många kanaler och på vissa kanaler ganska många husbåtar.


                 



Om jag ska vara riktigt ärlig så vet jag egentligen inte vad jag tyckte om det. Många husbåtar såg ganska risiga ut och tanken slog mig och många med mig, kan folk verkligen bo där. Men vi fick veta att köpa en husbåt har inte medelholländaren råd med. Var tydligen en dyr historia. Hyrorna i denna stad var också skyhöga. Å jag som alltid trott att husbåtarna hade med lägenhetsbristen att göra. Ja, tänk så fel man kan ha.

Men en vacker stad är det med många gamla hus överallt.


Vi besökte ett diamantsliperi med försäljning. Resans sämsta aktivitet, enligt mig. Varför det då ?? Jo, dålig info om själva sliperiet och krutet lades på försäljning. Men det kan säkert gå hem hos några som vill köpa dessa dyrgripar till bra pris. Men vad jag vet så blev det ingen affär av till vårat gäng.


 



”I Amsterdams glädjekvarter”. Närmare än så här kom jag inte. Från kanalsidan. Bordeller och rökning av hasch är tillåtet i Holland å någon så kallad Coffee shop besökte vi inte heller.

Under tiden vi var i staden så såg jag inte en påverkad person. Hade vi kanske tur eller...... ?? Det här med droger är också en fråga som är jättesvår. Legalisera eller ej, ja det är frågan !?!? Uppenbarligen funkar det i Holland, allt enligt den guid som vi hade, som också bodde i Amsterdam.




Här några utsiktsbilder från vårt hotellrum. Hotellet låg i centrum av den lilla staden och inte långt från ett tivoli som vi också besökte frampå kvällskröken.


     



I dag är det lite kyligt väder, men solen skiner dock från en himmel som bådar regn.

        


 


 


 
 
Sanna

Sanna

5 maj 2012 11:22

Jag älskar din första bild här och ser mig hur ett av husen sakta börjar luta av åren...*fniss*
Ja tänk så en del bor och har det till skillnad mot oss. Att bp på en husbåt är nog inte det allra bästa vad gäller fukten kan jag tänka mig och visste inte heller att detta ansågs vara en dyrgrip.
Tänk vad mycket man ser på sina resor och som man tar med sig hem.


Trevlig helg pågen och hoppas inte ditt gräs växt till midjehöjd medan ni var borta. :)

http://www.sancha.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Åke Johnson - 22 december 2017 12:30

  Jag ber att få önska alla bloggvänner en GOD JUL och ETT GOTT NYTT ÅR.   ...

Av Åke Johnson - 5 oktober 2017 10:36

Jag hade höga förväntningar på staden och förväntningarna anammades med råge. Påminner en hel del av Prag, skulle man kunna säga. Fast jag upplevde att Budapest är större. Många vackra hus och parker, breda fina gator och framför allt rent och snyg...

Av Åke Johnson - 17 september 2017 11:35


Hej bloggen. Det var länge sedan jag skrev något här. Men jag lever och har hälsan kan man nog säga. Mitt öga får fortsatt behandling på Kristianstad sjukhus med jämna mellanrum. Läkeriet har bromsat upp utvecklingen av sjukdomen vilket är mycket p...

Av Åke Johnson - 13 april 2017 09:52

        Trevlig och Glad Påsk önskar jag alla som tittar in på min blogg.      ...

Av Åke Johnson - 23 mars 2017 10:38

Nu är det klart. Så blev det klart med årets resa med goda vännerna från Sollentuna. Det här året håller vi oss i Sverige. Vi ska göra en kryssning med Birka Cruises från Sthlm som tar oss till Höga kusten, Härnösand och Luleå. Utflykter på båda re...

Presentation


Skånepågen
En Socialdemokrat som tror på att Sverige kan bli ännu bättre med en rättvis politik.

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3 4 5
6
7 8
9
10 11 12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards