Skånepågen, politik och annat.

Alla inlägg den 7 september 2011

Av Åke Johnson - 7 september 2011 19:32

Överfarten från Trelleborg till Travemünde gick som en dans. Ganska lite folk på färjan Nils Holgersson. Men vi startade 22 Augusti, skolorna hade börjat i Sverige och merparten av resenärerna var Tyska familjer och bussade pensionärer.

Båten tog ca 7 timmar så det blev inte så mycket mer än att söka upp campingen i Lübeck som jag förbokat, för säkerhets skull. På campingen behövde vi inte känna oss som ensamma Svenskar. Nejdå, vi blev en liten koloni av två husvagnar och fyra husbilar med våran. Vissa var på väg hem andra liksom vi skulle ut på äventyr i det Tyska landet.

Så här efteråt kan jag nog tycka att tiden för vår resa var rätt vald. Ingen trängsel på campingarna även om jag tyckte att det var rätt mycket folk som var ute och rörde på sig.


Lübeck är en fantastisk stad. Det är i och för sig alla städer på sina vis, men med tanke på all gammal bebyggelse som är bevarad i staden och landet har ju ändå varit med om två stora krig.

Kriget blev med ens så nära då vi klev in i Maria kyrkan i Lübeck.

Britterna hade bombat staden och Maria kyrkans klockor rasade ned från det bombade tornet. (kyrkan har två torn)

Man hade låtit klockorna legat kvar på den plats som de föll ned på och gjort en minnesplats av detta. Mycket vackert.

Jag är inte ett dugg förvånad över att staden är med på UNESCO,s världsarvslista.

Jag kan undra, varför i hela friden har jag inte besökt den staden tidigare i mitt liv. Det enkla svaret är nog att den ligger för nära.


Här några bilder från Hansastaden Lübeck

OBS ! Årtalet på huset.

Man hade låtit klockorna legat kvar på den plats som de föll ned på och gjort en minnesplats av detta.


                       

Presentation


Skånepågen
En Socialdemokrat som tror på att Sverige kan bli ännu bättre med en rättvis politik.

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6 7 8 9
10
11
12
13 14 15
16
17 18
19
20
21 22
23
24 25
26
27
28
29
30
<<< September 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards