Skånepågen, politik och annat.

Direktlänk till inlägg 5 september 2010

Två veckor kvar till valdagen.

Av Åke Johnson - 5 september 2010 11:48

 

Nu har valarbetet kommit igång på allvar.

Valsedlarna är på plats för de som vill förtidsrösta. Valmaterial delas ut på gator och torg. Ja, allt det där som vi är vana med att se och uppleva inför ett val.


Men jag kan inte låta bli att undra, är det inte dax att göra en radikal förändring i arbetet runt det så kallade valarbetet. Allt arbete med att gå och dela ut valmaterial i brevlådor o s v. Är det ett effektivt sätt att sprida budskap. Går materialet direkt i sopkorgen hos folket, eller läser man verkligen först. Ja, man kan naturligtvis spekulera. Men ändå, på något sätt måste budskapet ut.

Vissa menar att kontakten, öga mot öga är det viktigaste. Alltså t ex. gå och knacka dörr och lämna på så vis budskapet. Eller kontakten i valstugan.


När valarbetet i USA gick av stapeln när Obama blev vald har nog många förståsigpåare sneglat på.

Deras arbete blev ju uppenbarligen framgångsrikt. Med telefonsamtal till väljare, SMS, dörrknackning o s v.

Vi i Sverige har nog tagit efter en hel del av detta. Kanske något nytt här som inte hänt förut i tidigare val.


Men jag personligen är lite trångsynt så jag tror fortfarande att det är politikens innehåll som räknas. Men det är klart, för den som inte vet eller orkar ta del av all information som ges, de måste ju också bli insatta. Budskapet måste komma fram på något sätt.

Att TV mediet har stor kraft, det vet vi, oavsett om det är politik eller annat. Vi har ju nu mer också lite av personval. Det gäller att se bra ut i TV rutan.

Då må hända det politiska budskapet ändå har en underordnad betydelse.


Det kanske är som i TV barndom.

-Vem ska damen rösta på, sa reporten.

-Jag vet inte så noga, sa damen, men det blir nog han som är så söt och stilig, fortsatte hon.

Bertil Ohlin, var svaret.


Ha nu en skön Söndag, för solen skiner ju.

  


 
 
Sanna

Sanna

5 september 2010 13:11

Att gå och knacka dörr skulle nog uppfattas störande av många som varken har tid eller lust att lägga energi på valet. Visst några kanske man kan fånga upp men jag tror mer på att de visar sig ute vid köpcentra och TV:s kraft.

Nu kommer det drösvidsmed valsedlar i brevlådan och precis så här gick det till för ett par dagar sedan hemma hos oss.
Jag ropade på mannen och ville visa att jag gjort en plats på valsedlar och röstkort så att han kunde lägga att i en hög om han hämtade posten.
-Oj då, svarar mannen. Det kom något från socialdemokraterna men det slängde jag ihop med reklamen.
Så kanske är allt detta upptryckta bara svinn och inte sparar det skog heller.

Vi vet ju att det finns valsedlar på röstplatsen varför många säkert gör som mannen, kastar!

Ha det trevligt nu och ta på dig varma skor och halsduk så klarar du dig säkert från höstförkylningar.

http://www.sancha.bloggplatsen.se

 
Mita

Mita

5 september 2010 20:28

Jag lyckade tom att kasta valsedlen =(

http://rocotopeppers.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Åke Johnson - 22 december 2017 12:30

  Jag ber att få önska alla bloggvänner en GOD JUL och ETT GOTT NYTT ÅR.   ...

Av Åke Johnson - 5 oktober 2017 10:36

Jag hade höga förväntningar på staden och förväntningarna anammades med råge. Påminner en hel del av Prag, skulle man kunna säga. Fast jag upplevde att Budapest är större. Många vackra hus och parker, breda fina gator och framför allt rent och snyg...

Av Åke Johnson - 17 september 2017 11:35


Hej bloggen. Det var länge sedan jag skrev något här. Men jag lever och har hälsan kan man nog säga. Mitt öga får fortsatt behandling på Kristianstad sjukhus med jämna mellanrum. Läkeriet har bromsat upp utvecklingen av sjukdomen vilket är mycket p...

Av Åke Johnson - 13 april 2017 09:52

        Trevlig och Glad Påsk önskar jag alla som tittar in på min blogg.      ...

Av Åke Johnson - 23 mars 2017 10:38

Nu är det klart. Så blev det klart med årets resa med goda vännerna från Sollentuna. Det här året håller vi oss i Sverige. Vi ska göra en kryssning med Birka Cruises från Sthlm som tar oss till Höga kusten, Härnösand och Luleå. Utflykter på båda re...

Presentation


Skånepågen
En Socialdemokrat som tror på att Sverige kan bli ännu bättre med en rättvis politik.

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6
7 8 9 10 11 12
13
14
15 16
17
18
19
20 21 22 23
24
25 26
27 28
29
30
<<< September 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards