Skånepågen, politik och annat.

Direktlänk till inlägg 12 juni 2010

Sommarpratarna och en missbedömd Basset.

Av Åke Johnson - 12 juni 2010 10:21

Sommar, sommar, sommar, det är dans i Folkets Park. En strof ur en Svensk slagdänga från, ja, anno dats omal. Men också ett kärt Radioprogram för många under sommaren.


Jag undrar hur uttagningen går till egentligen. Det är säkert många med mig som gör. Bl a grannen tog det på tal en dag.

-Bara Stockholmare, hela bunten. !! ?? de som ska prata, sa han.

Jag vet inte så noga om det är så. Men troligtvis så tror jag att grannen har fel. Många som jobbar och bor i Sthlm behöver naturligtvis inte vara riktiga Stockholmare.


Jag t ex kommer aldrig att bli en riktig Skåning, även om jag skulle vilja. Åsså var det det där med tre generationer.

Det slog mig egentligen vad är jag egentligen. Född i Sthlm av en mor från Hälsingland en far från Sthlm med föräldrar från Västernorrland och Södermanland. Ack ja, tänker jag för mig själv, blandras kanske.


Det får mig att tänka på en historia som hände mig.


För många år sedan träffade jag på en hundpromenad en kvinna med en mycket vacker Basset hound. Själv hade jag en gul Boxer.

Hundarna hälsade på varandra och allt var frid och fröjd. För att bryta tystnaden en aning sa ja,

-Vilken fin bastard ni har.

Kvinnan vände på klacken och gick. Vad hade jag gjort, vad hade jag sagt, vad var det som var fel. Med ens kom jag på, för f.n Basset heter den ju.

Jag sprang ifatt kvinnan, som i det läget var märkbart stött och jag bad om ursäkt.

-Jag vill bara tala om att min hund är en Champion minsann och tittade nedlåtande på min då älskade Boxertik Jasmin.

-Jag måste ha tappat hundrasens namn totalt, sa jag och så skildes vi.

Sedan den dagen blev vi goa hundkompisar och sedan den dagen har jag velat ha en Basset men ännu har det inte blivit någon.

 

      

 
 
Tintin Belisida

Tintin Belisida

12 juni 2010 11:16

Brukar lyssna en del på det programmet och VET att en hel del i och från Skåne har varit med också. Detta med blandras när det gäller dig var roligt./Jag är själv inte bra på hundraser, men jag tror inte att man ska skälla (!) på någon för att man uttrycker sig fel i sådana sammanhang, men du bad ju också om ursäkt./Är det kanske "Hundväder" nu...?? Måste annars säga att jag tycker att vi har haft en riktigt fin försommar här även om vädret inte är fint NU.

http://elisannw.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Titti

12 juni 2010 12:10

Vissa saker går aldrig ur tiden, Sommarprogrammet i radion t.ex
varje sommar så tänker jag att, i år, DÅ ska jag lyssna varje dag på semestern. Inte blir det nå´t vidare lyssnat inte... för det mesta så glömmer jag av tidpunkten.

Bassets verkar vara mysiga hundar. Egna också, har jag förstått! En f.d arbetskamrat till min man hade en sådan och den lyssnade just inget på sin husse.

Trevlig helg!

 
Sanna

Sanna

12 juni 2010 13:02

Tackade dig på bloggen. Tusensköna är det mer användbara namnet men du hade rätt om bellis.

Basset är trevliga hundar om än lite tunga *ler*
Ja du raser är en historia för sig även om jag har koll på kanske en 200 av alla de säkert 450 - 500 st som finns i världen. Det var en sant nöje på -70 talet och som en sport att plugga raser bara för att slå någon, *ler*

Hur går det med VM? Kanske jag skulle visa hur hunden också intresserar sig. De bilderna är sedan 2006 och ska lägga ut den första idag.

Ha det bäst!

http://sancha.bloggplatsen.se

 
Mita

Mita

12 juni 2010 15:25

Nejdå långt från alla är stockholmare, jag tror att det kommer att bli en givande sommarpratar sommar=)

http://rocotopeppers.bloggplatsen.se

 
GladaKatarina

GladaKatarina

13 juni 2010 20:03

Bastard, HAHAHAHAHAHA!!! Kan passa bra! ;-) Jobbiga, dreglar... När det finns smidiga, roliga, skånska råttehunnar.

Apropå skåningar så är jag knappast något fullblod. Pappa adopterades av ett skånskt par. Hans biologiska mor var från Gotland och hans biologiska far var från Stockholm! HA! Så går det när människor möts! Mera mångkultur! :-D

http://gladakatarina.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Åke Johnson - 22 december 2017 12:30

  Jag ber att få önska alla bloggvänner en GOD JUL och ETT GOTT NYTT ÅR.   ...

Av Åke Johnson - 5 oktober 2017 10:36

Jag hade höga förväntningar på staden och förväntningarna anammades med råge. Påminner en hel del av Prag, skulle man kunna säga. Fast jag upplevde att Budapest är större. Många vackra hus och parker, breda fina gator och framför allt rent och snyg...

Av Åke Johnson - 17 september 2017 11:35


Hej bloggen. Det var länge sedan jag skrev något här. Men jag lever och har hälsan kan man nog säga. Mitt öga får fortsatt behandling på Kristianstad sjukhus med jämna mellanrum. Läkeriet har bromsat upp utvecklingen av sjukdomen vilket är mycket p...

Av Åke Johnson - 13 april 2017 09:52

        Trevlig och Glad Påsk önskar jag alla som tittar in på min blogg.      ...

Av Åke Johnson - 23 mars 2017 10:38

Nu är det klart. Så blev det klart med årets resa med goda vännerna från Sollentuna. Det här året håller vi oss i Sverige. Vi ska göra en kryssning med Birka Cruises från Sthlm som tar oss till Höga kusten, Härnösand och Luleå. Utflykter på båda re...

Presentation


Skånepågen
En Socialdemokrat som tror på att Sverige kan bli ännu bättre med en rättvis politik.

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4
5
6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< Juni 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards