Skånepågen, politik och annat.

Direktlänk till inlägg 9 juni 2010

Ska vi förbjuda vissa hundraser i Sverige.

Av Åke Johnson - 9 juni 2010 14:35

Danmark har nu lagstiftat om förbud av vissa raser. Vilka det är kommer jag inte ihåg.

Jag trodde mera på tesen, inga dåliga hundar utan dåliga hundägare.


Jag har haft många hundar i mitt liv, stora som små. Men för den skull vill jag definitivt inte påstå att jag är någon hundexpert.

När man står i begrepp att skaffa en hund så har åtminstone jag läst en hel del om den ras som jag är intresserad av. Hur den är till sitt lynne. Om de egenskaper som den besitter och framför allt hur den är mentalt så hunden och jag passar ihop och att jag kan tillgodose hunden grundläggande behov.

Jag kan däremot konstatera att hundar är individer med vitt skilda egenskaper än vad fartbeskrivningen många ggr informerar om.


Men det är väl ändå så att vissa raser har mer av vissa saker och mindre av andra. Man pratar om kamphundar. Amstaff och Pittbullterier tänker jag genast på. Vad jag vet så avlades dessa hundar fram för just kamp.

Samtidigt är jag övertygad om att dessa raser kan vara en trevlig familjehund i rätt familj och miljö.

Vi har en Amstaff i vårat hundgäng som är snäll som ett lam. I dennes fall gissar jag att det beror på rätt omhändertagande sedan valpåldern.

Frågan är ligger ev aggressivitet i hundens bakhuvud p g a just att hon är en sådan ras. Det här vet i alla fall inte jag, men med tanke på gener och varför hon en gång blev en Amstaff.


Jag blev påhoppad en gång av en Rottweilerhanne. Inte av aggressivitet utan av lekfullhet, visade sig efteråt. Denna koloss gav mig svaga ben just då och sedan den dagen har jag respekt för den rasen. Fel av den hundägaren att låta hunden göra så. Jag hade ju kunnat vara en hundrädd person.

-O han är såååå snäll, var ägaren enda kommentar, vände på klacken och gick.

Jag tror mera på ett hundägarproblem men böjer mig och konstaterar att vissa raser kanske inte passar in i vårt samhälle.


Här några bilder från Bromölla och 6 Juni.

Någon som kommer ihåg den här modellen ?


        

 
 
Sanna

Sanna

9 juni 2010 19:27

Nästan lite midsommarstämning över bilderna. Toastolen var grann minsann! :))

Angående kamphundarna så har jag ju skrivit lite om mina tankar och vi kommer aldrig åt det här så länge det sitter folk och avlar till höger och vänster och gör sig en hacka. De flesta attacker som skett i Sverige är av blandrasmodell och väldigt få renrasiga. Du vet ju Pågen, kan man köpa en blandis för 3000 kr på blocket än en renras för 10-12000 kr så är det ju inte så svårt att förstå vad många väljer.
Att de sedan har noll koll i hundkunskaper därtill gör ju inte saken bättre.

Jag hade önskat att de först hade förbjudit blandrasaveln. Sedan nästa steg skulle bli att uppfödare måste ha kurs/certifikat för att få avla/sälja. Alla som köper valp måste ta ett hundkörkort innan och har du väl tagit ett behöver man inte ta om det givetvis. Det ska innehålla både praktisk samt teoretisk praktik och handhållas av uppfödaren.

Skulle det här gå igenom skulle det bli väldigt få uppfödare kvar men absolut eliten som månar om rasens egenskaper och strävjan att få fram så friska hundar som möjligt.

Då behöver vi nog inga förbud som Norge och Danmark har tagit till. Vi skulle heller inte se unga 16-18 åringar komma med kamnphundar som gör allmänheten skräckslagna. Ekonomin är nog det senare avgörandet också.

Lite tankar om hur det skulle kunna se ut!

http://www.sancha.bloggplatsen.se

 
Zandra

Zandra

9 juni 2010 20:21

Ja jag kanske valde fel karriär. Men det är nog inte min grej att sitta och glo ner i folks munnar hela dagarna. Lokförare har inte så pjåkig lön heller så jag ska nog överleva :)

Jag håller med dig om att det är ett ägarproblem och inte ett hundproblem. Är man inte van ska man inte skaffa en svårdresserad hund. Och man bör absolut kolla upp stamtavlan och föräldrarnas lynne om man ska ha en sådan hund.

Jag tycker att uppfödarna borde ta ett större ansvar också och inte sälja dessa hundar till någon som inte har vana att träna en hund. Kanske skulle man införa en slags "hundkörkort". Obligatorisk valpkurs för alla som skaffar hund. Vare sig det är en chiahuahua eller pitbull. Det skulle nog alla hundar (och ägare) må bättre av.

http://drak.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Titti

9 juni 2010 21:38

Ser att min kloka dotter har kommenterat dagens inlägg!

Visst är det så att det är aldrig hunden som är problemet, utan ägaren.
Den vanligaste händelsen är nog den "lydiga" hunden som är utan koppel och där ägaren med käck förvåning utbrister: han BRUKAR ALDRIG göra så annars?!? när hunden inte hörsammar inkallningen utan glatt skuttar och gläfser runt benen på en inte alls road främmande person.
Vadå "BRUKAR ALDRIG", undrar jag, för det är ju PRECIS det den GÖR just nu?
(hå-hå-ja-ja.....)

Det var vackert nationaldagsväder även i Bromölla ser jag!
Och toastolen, he-he... :)

 
Anne.E

Anne.E

10 juni 2010 12:29

Har aldrig haft någon hund, men nog tror jag att den "formas" av hur ägaren är. Det är väl så med oss människor också, att vissa beteenden och sjukdomar skulle vi inte ha om vi blivit bra bemötta från början!!

http://elisannw.bloggplatsen.se

 
Mita

Mita

10 juni 2010 18:06

Tyvärr så är ju en av raserna som förbjuds i danmark min ras, Dogo Argentino, men som sagt i fel händer så kan denna ras bli väldigt farlig, den är ju framavlad och jaga vildsvin och puma med!
Men i rätta händer så är Dogon en ängel och det mest vänliga och tålmodiga som finns!

http://rocotopeppers.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Åke Johnson - 22 december 2017 12:30

  Jag ber att få önska alla bloggvänner en GOD JUL och ETT GOTT NYTT ÅR.   ...

Av Åke Johnson - 5 oktober 2017 10:36

Jag hade höga förväntningar på staden och förväntningarna anammades med råge. Påminner en hel del av Prag, skulle man kunna säga. Fast jag upplevde att Budapest är större. Många vackra hus och parker, breda fina gator och framför allt rent och snyg...

Av Åke Johnson - 17 september 2017 11:35


Hej bloggen. Det var länge sedan jag skrev något här. Men jag lever och har hälsan kan man nog säga. Mitt öga får fortsatt behandling på Kristianstad sjukhus med jämna mellanrum. Läkeriet har bromsat upp utvecklingen av sjukdomen vilket är mycket p...

Av Åke Johnson - 13 april 2017 09:52

        Trevlig och Glad Påsk önskar jag alla som tittar in på min blogg.      ...

Av Åke Johnson - 23 mars 2017 10:38

Nu är det klart. Så blev det klart med årets resa med goda vännerna från Sollentuna. Det här året håller vi oss i Sverige. Vi ska göra en kryssning med Birka Cruises från Sthlm som tar oss till Höga kusten, Härnösand och Luleå. Utflykter på båda re...

Presentation


Skånepågen
En Socialdemokrat som tror på att Sverige kan bli ännu bättre med en rättvis politik.

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4
5
6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< Juni 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards