Skånepågen, politik och annat.

Direktlänk till inlägg 17 maj 2010

Bränder i Hammenhög.

Av Åke Johnson - 17 maj 2010 16:35

Jag tycker att bränder av alla dess slag är något bland det värsta som finns. Mordbränder är det något sjukt över.

Nu har det hänt igen i min närhet. Två anlagda bränder i Hammenhög. Ett korsvirkeshus i Weibullsområdet samt kyrkan.

Korsvirkeshuset användes som kaffe på sommarhalvåret och kyrkan, som en del i vårt samhälle.


Pyromani, pyro = eld, mani= galenskap.

De har nu anhållit den så kallade ”Gryningspyromanen”. Självklart ska ingen dömas innan brottet är bevisat, men pyromani måste betraktas som en psykisk sjukdom. Det kanske det också gör.

Men jag inbillar mig att det finns allt förmånga sjuka människor där ute som skulle behöva ha hjälp av sjukvården. Speciellt många med psykiska sjukdomar. Vi läser ju titt som tätt vad dålig vår Svenska psykiatri är.

Då kan jag inte annat än att bli bedrövad när man läser sådant. Jag älskar att prata om skatter och har inget emot att betala skatt. Men, ge då psykiatrin pengar i stället för att sänka skatten Regeringen.

Jag vet, sossarnas politik var tyvärr inget bättre på den punkten tidigare. Men sent ska syndaren vakna. Bättre upp, båda blocken.

Om, jag säger bara om, man får tag i förövaren av dessa mordbränder, eller om det nu rubriceras som försök till mordbrand, så hjälper det inte bara att låsa in en sån person. Den personen måste få vård och rehabilitering.

Vad finns det annars för alternativ. Inget !

Individen lever, så länge han gör det, måste personen få hjälp. Dödsstraffet avskaffades i Sverige 1921 (tror jag att det var), så den utvägen är blockerad.


      

 
 
Sanna

Sanna

17 maj 2010 18:56

Jag är lite dåligt insatt man kan man verkligen bota en pyroman? Kanske genom att låta den vara med och tända på hus som ändå ska väck. Skämt å sido och jag förstår er oro. Här hade vi också en pyroman för många år sedan man han åkte fast. Han stod där och tittade och precis så som de beskriver fallen med pyromaner så vill de ju se att det brinner.
Ni får hålla vakt om det är alldeles där du bor så att personen åker fast.

Trevlig möteskväll eller var det hundskolan eller....ja skit samma men hoppas du fick trevligt pågen!

http://www.sancha.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Gladan

18 maj 2010 19:04

Det är mer förtvivlat än så: han kan inte klassificeras som en riktig pyroman, för han eldar inte för att få en kick, han eldar för att ta hämnd på samhället. Han är friskförklarad. Enda sättet är att ta honom på bar gärning och ha ovedersägliga bevis. Ha togs på bar gärning med sin bror på 80-talet (telestationsbränder) och i Dalarna hade de totala bevis på honom, vilket ledde till fängelse. Bara en sak som gäller: ha ögonen öppna och ta honom när det händer. Som en ny valp, ungefär. ;-( Det är dessutom oroande att han verkar ha "inspirerat" andra.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Åke Johnson - 22 december 2017 12:30

  Jag ber att få önska alla bloggvänner en GOD JUL och ETT GOTT NYTT ÅR.   ...

Av Åke Johnson - 5 oktober 2017 10:36

Jag hade höga förväntningar på staden och förväntningarna anammades med råge. Påminner en hel del av Prag, skulle man kunna säga. Fast jag upplevde att Budapest är större. Många vackra hus och parker, breda fina gator och framför allt rent och snyg...

Av Åke Johnson - 17 september 2017 11:35


Hej bloggen. Det var länge sedan jag skrev något här. Men jag lever och har hälsan kan man nog säga. Mitt öga får fortsatt behandling på Kristianstad sjukhus med jämna mellanrum. Läkeriet har bromsat upp utvecklingen av sjukdomen vilket är mycket p...

Av Åke Johnson - 13 april 2017 09:52

        Trevlig och Glad Påsk önskar jag alla som tittar in på min blogg.      ...

Av Åke Johnson - 23 mars 2017 10:38

Nu är det klart. Så blev det klart med årets resa med goda vännerna från Sollentuna. Det här året håller vi oss i Sverige. Vi ska göra en kryssning med Birka Cruises från Sthlm som tar oss till Höga kusten, Härnösand och Luleå. Utflykter på båda re...

Presentation


Skånepågen
En Socialdemokrat som tror på att Sverige kan bli ännu bättre med en rättvis politik.

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26
27
28 29 30
31
<<< Maj 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards