Skånepågen, politik och annat.

Direktlänk till inlägg 12 januari 2010

Vad pratas det om just nu ?

Av Åke Johnson - 12 januari 2010 15:58

Saab och Volvo förstås, men också Vargar. Man skjuter av vargar, de som är vilda och bor i vårt land.

Skånes djurpark skjuter bort hela deras vargflock p g a att två stycken rymt. Ska inte utveckla det närmare eftersom jag inte vet detaljer och kan frågan.


Många Svenskar är engagerade för och emot rovdjur i Sverige.

Efter att ha läst och hört ganska mycket om vargarna så vet jag inte egentligen vad jag står.

Inte likt mig, ändra är man för eller emot något. Svårt att vara mitt emellan.

Men i den här frågan vet i sjutton om jag inte är där i mitten.


Såg för några dagar sedan program nr 2 om Yellowstone på SVT. Det första gick i nyårshelgen, om jag kommer ihåg rätt. Vilken yta denna nationalpark har. Vilket djurliv. Vilken fauna.

Jag har för mig att Amerika har problem med björnar och befolkning i Alaska, p g a att befolkning breder ut sig.

Men så är det väl i alla länder, befolkningen brer ut sig och de vilda djuren vet ju inget om gränsdragningar.


För mig känns det ändå som att ett visst problem finns i alla länder, mellan rovdjur och människor.

Jag ska inte utveckla det här mer för jag kan frågan för lite. Men min grundfilosofi är att människor och djur har rätt till liv.

Tamboskap ska ha det bra så länge då går här på jorden. Transporter för slakt skall vara så kort som möjligt och själva slakten så skonsam och etisk riktig.

Här tror jag att både Margareta Winberg och Marit Paulsen har gjort betydande insatser i Sverige men även i EU.


Bilarna då.

Bedrövlig hantering av GM i Saabs fall. Jag är övertygad om att GM från start ville komma åt tekniken men lägga ned verksamheten. Det pratas ju om att Saab tekniken skall in i Buick. Äldre verktyg o s v till gamla Saab modeller har väl redan sålts till Kina ?

Man skall inte tro att GM bryr sig om de anställda i Trollhättan. Personal i ett Amerikanskt system har underordnad betydelse.



 
 
Magnus

Magnus

12 januari 2010 16:18

Personligen har jag svårt att förstå att man vill utrota en hel art. Men du kanske talar om att begränsa, hålla nere en "stam"(?). Låter lite som du är osäker på om vi ska ha några rovdjur alls i landet.

http://mj.bloggagratis.se

 
Tintin Belisida

Tintin Belisida

12 januari 2010 17:00

Var så god! Ja, att jag gav tips angående pizza./Jag har ju alltid älskat djur och är med i Världsnaturfonden sedan flera år. Har aldrig sett någon vild varg, däremot spår en vinter vid stugan. En manlig kusin hade mätt upp. Men någon lär ha sett varg. Visst är det svårt att vara helt för eller emot när man inte känner till alla "detaljer". Men nog känns det sorgligt det i Skånes djurpark. Har också sett program från Yellowstone och skulle gärna vilja dit någon gång./En man som vann tittarfilmen i Mitt i naturen förut fick ju åka till Nordens rovdjurstätaste område i Finland (Karelen eller intill tror jag) och det häfigaste var att få se de vilda vargarna där./Men... det lär ha varit mycket vargar här i Sverige på 1700-talet och Lars Widding lär ha skrivit om detta i sina historiska romaner också. Men i Baltikum finns det väl massor av vargar och andra rovdjur men att problemet inte är lika stort där. Komplicerat i allra högsta grad./Saab och Volvo är ju ett dilemma också. Vi har haft någon Saab förut men oftast Volvo och nu har vi en S60. Vill så gärna tro att det finns en lösning på allt detta.

http://elisannw.bloggplatsen.se

 
Skogshuldran Titti

Skogshuldran Titti

12 januari 2010 20:26

Visst ska vi ha vargar som vandrar fritt i vårt land.
Men jag har full förståelse för de som är rädda att bli av med sin boskap! Har själv haft får och skulle med all säkerhet att ha blivit helgalen om en varg tagit ett av mina lamm...

http://skogshuldran.bloggagratis.se

 
Sanna

Sanna

13 januari 2010 00:47

Marit Paulsen är en pärla och den drivkraft hon har älskar jag.

När det gäller vargarna vet du min ståndpunkt och jag tycker att man ska ha vargstammen under kontroll och ska man minska ner ska man göra det på inavlade vargar och inte på vargar som befinner sig i olika län och på grund av yta blir tilldelade jägarna ett visst antal. Det är fel och omoraliskt. Det är inte så hemskt länge sedan vi knappt hade några vargar i Sverige. Då lät det annorlunda. Jag brinner ju för djur rent allmänt men har ju också blivit bekant med vargen på nära håll vilket kanske gör mig mer jävig i hela denna debatt..

Nu ska jag i alla fall sova!
Natti natti...

http://sancha.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Åke Johnson - 22 december 2017 12:30

  Jag ber att få önska alla bloggvänner en GOD JUL och ETT GOTT NYTT ÅR.   ...

Av Åke Johnson - 5 oktober 2017 10:36

Jag hade höga förväntningar på staden och förväntningarna anammades med råge. Påminner en hel del av Prag, skulle man kunna säga. Fast jag upplevde att Budapest är större. Många vackra hus och parker, breda fina gator och framför allt rent och snyg...

Av Åke Johnson - 17 september 2017 11:35


Hej bloggen. Det var länge sedan jag skrev något här. Men jag lever och har hälsan kan man nog säga. Mitt öga får fortsatt behandling på Kristianstad sjukhus med jämna mellanrum. Läkeriet har bromsat upp utvecklingen av sjukdomen vilket är mycket p...

Av Åke Johnson - 13 april 2017 09:52

        Trevlig och Glad Påsk önskar jag alla som tittar in på min blogg.      ...

Av Åke Johnson - 23 mars 2017 10:38

Nu är det klart. Så blev det klart med årets resa med goda vännerna från Sollentuna. Det här året håller vi oss i Sverige. Vi ska göra en kryssning med Birka Cruises från Sthlm som tar oss till Höga kusten, Härnösand och Luleå. Utflykter på båda re...

Presentation


Skånepågen
En Socialdemokrat som tror på att Sverige kan bli ännu bättre med en rättvis politik.

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards