Skånepågen, politik och annat.

Alla inlägg den 3 september 2009

Av Åke Johnson - 3 september 2009 20:43


Har du en stafettläkare?


Jag har faktiskt inte hört ordet fören jag såg på ”Uppdrag granskning” härom veckan. Det är läkare som är anslutna till bemanningsföretag.


Den lokala vårdcentralen eller någon avdelning på sjukhuset behöver en speciell läkare. Genom Landstingets försorg bemannas platsen med läkare från bemanningsföretaget.


Det betyder att läkaren tjänar betydligt mer än vara fast anställd genom landstinget.

Hur kunde det bli så här?


Åter en komplex fråga som säkerligen politiken missat på resans gång. Som läkare genom landstinget tjänar man mellan 40 – 50.000 kr. i månaden. Som stafettläkare det dubbla + lite bonus som semesterresa till solen eller fjällen eller något annat attraktivt resmål som landstinget betalar, alltså våra skattepengar.

Inte nog med det, de behöver inte jobba lika många timmar som en landstingsanställd läkare för att uppnå denna dubbla  lön.


Jag tycker detta är ruttet. Jag unnar verkligen en människa att tjäna pengar, det är inte det, men lika lön för lika arbete o s v måste väl gälla alla yrkeskategorier.


Jag har en husläkare som så många andra i vårt land. Men jag kan tänka mig situationen när jag kommer till doktorn och varje gång är det olika läkare.


Det har kommit ut en bok som används inom ABF i olika studiecirklar. Den heter ” Jag vill inte bli gammal i dagens Sverige”. Den tar upp bl a det här.


Det finns fortfarande mycket att göra, förbättre, styra upp, påverka.


Hur kunde det bli så här ?



Presentation


Skånepågen
En Socialdemokrat som tror på att Sverige kan bli ännu bättre med en rättvis politik.

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21
22
23 24 25 26 27
28 29 30
<<< September 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards