Skånepågen, politik och annat.

Direktlänk till inlägg 21 juli 2009

Det var det, det.... .

Av Åke Johnson - 21 juli 2009 17:35

Så har gästerna åkt hem till Sthlm. Veckan har varit intensiv med mycket av Österlenvyer. Degerberga och Sjöbo / Vollsjö besöktes också, men det är inte Österlen förstås, men ändå.


Har man haft gäster boende hos sig under en vecka så blir det ganska tomt i huset när de åkt. Bra ändå att man tycker så, eller hur.

Man hinner med ganska mycket under en vecka och arrangemang har inte saknats. Det händer något hela tiden i varenda buske runt om här. Men så är det väl under högsäsong, sommartid.

Jag frågade vad de tyckte som var bäst om av allt som de nu hade sett under den gångna veckan.

De fick välja tre saker.

Svaret blev :

1 Glimminge hus.

2 Ystad

3 Piraten museet.

Men de sa också den fina naturen på Österlen och närheten av havet. Men jag förstår att

historie intresset tog överhanden när de nu var tvungna att välja bara tre.


Ett enormt blixt och åskväder drog över byn den gångna veckan. Men mycket regn har vi tursamt inte fått för det. Det är ändå bra med fint väder när man skall titta på olika saker.

 
 
Elisabeth

Elisabeth

21 juli 2009 18:22

Jag var ju själv i Skåne i en vecka i slutet av maj 2001 och det hanns med en hel del, både Malmö och ner till sydkusten till Ale Stenar och upp till Helsingborg och Sofiero. Åkte också själv till Kristianstad och till Karlskrona i Blekinge. Men det blev mer Ystad 2003 och 2004 och även Simrishamn med buss 2003. Vilken fin bild du har lagt in här också. Jo, det kan vara svårt att välja bara tre saker men där känner man verkligen "Historiens vingslag" hela tiden.

http://elisannw.bloggagratis.se

 
Sanna

Sanna

21 juli 2009 19:57

Jag hade också antagligen bett att du lagt till nr 4 som alternativ och sagt Österlen. Låter som du haft en trevlig vecka och undrar lite försynt om de tycker att du lagt dig till med Skånska???? hehe

Nu sjunger vi på Skansen, eller? :))

http://sancha

 
GladaKatarina

GladaKatarina

22 juli 2009 10:18

Kul med historieintresserade människor! :-)

Glimmingehus är ju Österlen och vidderna där omkring väldigt vackra. Fördelen med historiska utflykter är att man får så mycket på köpet: naturscenerier, god mat, spännande intryck... 8-)

http://gladakatarina.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Åke Johnson - 22 december 2017 12:30

  Jag ber att få önska alla bloggvänner en GOD JUL och ETT GOTT NYTT ÅR.   ...

Av Åke Johnson - 5 oktober 2017 10:36

Jag hade höga förväntningar på staden och förväntningarna anammades med råge. Påminner en hel del av Prag, skulle man kunna säga. Fast jag upplevde att Budapest är större. Många vackra hus och parker, breda fina gator och framför allt rent och snyg...

Av Åke Johnson - 17 september 2017 11:35


Hej bloggen. Det var länge sedan jag skrev något här. Men jag lever och har hälsan kan man nog säga. Mitt öga får fortsatt behandling på Kristianstad sjukhus med jämna mellanrum. Läkeriet har bromsat upp utvecklingen av sjukdomen vilket är mycket p...

Av Åke Johnson - 13 april 2017 09:52

        Trevlig och Glad Påsk önskar jag alla som tittar in på min blogg.      ...

Av Åke Johnson - 23 mars 2017 10:38

Nu är det klart. Så blev det klart med årets resa med goda vännerna från Sollentuna. Det här året håller vi oss i Sverige. Vi ska göra en kryssning med Birka Cruises från Sthlm som tar oss till Höga kusten, Härnösand och Luleå. Utflykter på båda re...

Presentation


Skånepågen
En Socialdemokrat som tror på att Sverige kan bli ännu bättre med en rättvis politik.

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13
14
15 16 17
18
19
20 21 22 23 24 25 26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards