Skånepågen, politik och annat.

Alla inlägg den 6 maj 2009

Av Åke Johnson - 6 maj 2009 16:14

Man kan få människor till allt.


Människan kan förändras från att vara fromma som ett lamm till att bli en Rambo typ.

Ett bra exempel på det var när Vietnam kriget härjade som värst.

Jag har läst en hel del om den epoken av vår tids historia. Har också varit olika dokumentärer på TV om detta.

Amerika gjorde fromma gossar till vildaste Rambotyper. Varför? För att stoppa Kommunismens framfart. Systemet i ett land, kan således framställa människor som kan göra allt. Se också självklart på Nazismen i Tyskland före och under andra världskriget. Vi är otroligt påverkbara beroende på omständigheterna.


Kan detta ske i vårt land?


Det tror jag knappast. Vi har varit förskonade från djupa långvariga depressioner. Kommer denna lågkonjunktur att vara under flera år så kan mörka krafter komma fram. De finns redan nu men hålls tillbaka av vår demokrati.

Däremot tror jag att någon revolution inte skulle kunna få något fotfäste här. Men osvuret är kanske bäst.


En annan egenskap är girighet och moral.


Är vi giriga som barn. Kanske, jag vet inte så noga. Girigheten tränger sig på i samband med olika karriärer. Kan han, kan jag. Fartblindhet måhända, men kan man sko sig så gör man det. Få människor har den moralen att avstå om man nu inte blivit formad i någon typ av ideologi som styr dess moral. Moral är å andra sidan ett flexibelt begrepp.

Det sägs att Svenska Vänsterpartister ger en del av sin lön till sitt parti, för de som sitter i Europaparlamentet. Jag vet inte om detta är sant, men det påstås så.

Detta skulle vara, enligt mitt sett att se, ett bevis för hur lärandet i uppväxten skapat just dessa människor och deras moral för frågan.

Motsatsen borde vara som exempel Wanja Lundby Wedins agerande. Kanske inte bara med AMF affären utan alla hennes styrelseuppdrag (betalda). Den som har vill ha mer.


Jag tror däremot att balansgången är jättesvår.

Ta en gräsrot som kommit upp sig till de fina salongerna. Vägen dit är säkert lång, men fallet går desto snabbare. Att veta och hålla sig vetande om var man kommer ifrån, är säkert mycket viktigt. Tänk om alla kunde tänka så. Det är nog svårt att värja sig mot girigheten men nödvändigt om trovärdigheten skall råda.

Får moralen då hos dessa människor inte en törn. Jag tycker det. Men som sagt moralen är flexibel beroende på vilken division man spelar i. Det får jag nog leva med.


Presentation


Skånepågen
En Socialdemokrat som tror på att Sverige kan bli ännu bättre med en rättvis politik.

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22
23
24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards