Skånepågen, politik och annat.

Alla inlägg den 3 augusti 2008

Av Åke Johnson - 3 augusti 2008 13:55

Härligt med svar på sina skrivna inlägg. Tack MJ för ditt svar i det här inlägget som rör privatisering. (och övriga också, förståss).

Du skriver : Det går ju inte att konkurrera för ett privat bolag mot ett som sponsras av skattepengar det säger sig själv.

Men  MJ det ligger till på följande vis :
Går Du till doktorn till Din läkarmottagning som drivs av landstinget så betalar Du t. ex.  120 kr eller 260 kr eller vad det nu kan vara. Summan vad vi skall betala, är bestämd  av Sveriges Riksdag.

Går Du till läkarmottagningen som drivs i privat regi t ex Sophiahemmet i Sthlm eller Carema eller någon annan så får Du betala lika mycket eller lite vilket Du föredrar.

De resterande pengarna får vårdgivaren av staten.


Slutsats : Om de båda vårdgivarna finns på marknaden och man kan välja då blir det konkurrens.


Samma sak när det gäller mediciner. Man betalar 1800 kr / år till apoteket resten får apoteket från staten. Blir väl lika kan jag tänka, eller hoppas jag när nya aktörer skall komma in.

Hörde nu att man vill privatisera Biblioteken också. Ter sig svårare tycker jag. Att låna böcker i Sverige är ju gratis.

Av Åke Johnson - 3 augusti 2008 10:34

Kvällsposten i dag, första sida, feta bokstäver,

ERNST HOTAR LÄMNA TV.

Är det verkligen den stora händelsen detta dygn?
Vad tror Du..........?


Här Ernst kommer en blomma från mig. 



Av Åke Johnson - 3 augusti 2008 09:56


Läste nyligt en fras som jag tycker var tänkvärd.
Den låter så här :

Säg aldrig mer,  jag har inte tid. Den enda gången Du kan säga det är när man gör i ordning Dig för Din Begravning.

Biskop Helge Brattgård.

Ganska tänkvärt, eller........  ?

Med tanke på all stress som vi blir utsatta för eller som vi själva bygger upp.

Väntar på en utläggning i ämnet från en bloggkamrat. Men den som väntar på något gott...........

Presentation


Skånepågen
En Socialdemokrat som tror på att Sverige kan bli ännu bättre med en rättvis politik.

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6
7
8
9 10
11 12 13 14 15 16 17
18
19 20
21
22 23 24
25
26
27
28
29 30 31
<<< Augusti 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards