Skånepågen, politik och annat.

Alla inlägg den 14 april 2014

Av Åke Johnson - 14 april 2014 10:49

Jag funderar över många saker i vårt samhälle som förändrats under min levnad. Stora som små.

Det påstås att generationen före visar vägen? Ja, kan det va så?


Ta detta hemska som hände i Helsingborg, med en Djurgårdssupporter som dog i ett upplopp före en fotbollsmatch.

Förr kunde barnfamiljer gå på fotboll och glädjas och heja på sitt lag som man höll på. På sin höjd kunde man se, äldre män med portfölj, gå igenom grindarna. Som liten grabb undrade man förstås varför de skulle ha en portfölj eller bag med sig. Jo i handbagaget låg en plunta som åkte fram lite då och då under matchen.

Har då det beteendet vuxit till allt detta öldrickande före matcherna som är i dag? Bara en undring.

Hejarklackar fanns då som nu. Men ramsorna innehöll inget hat eller hot.


Alla politiska partier har rätt att presentera sin politik på offentlig plats och på olika typer av arbetsplatser. I en demokrati har alla möjligheter att få berätta om sin åsikter. Sedan är det upp till åhöraren att hålla med eller förkasta budskapet.

Nu blev det rabalder senast då Sverigedemokraternas Jimmy Åkesson var i Malmö. Jag fattar faktiskt inte varför? Det är väl hur enkelt som helst att bara slå dövörat till.

Jag menar att Åkesson och & har lika stor rätt att presentera sin politik som vilket annat parti som helst. Dom är ju ganska stora SD. Det är ju trotts allt Svenska medborgare som röstat på dom.


Nu höjs röster om rasism i Sverige. Ja, nu och nu, rasism har alltid funnits i Sverige. Den som inte vet eller tror mig, bör nog läsa på om vår historia.

De flesta tar avstånd mot rasism, det är jag övertygad om. Den klick av befolkningen som är rasister får vi nog leva med. Jag är övertygad om att arvet från tidigare generation är stark, så stark att motargument biter inte.


Det finns många saker som man skulle kunna jämföra med utgångspunkt med förr och nu.

Dessa två som jag nu beskrivet har ett samband. Jag är så gott som övertygad.


      

Presentation


Skånepågen
En Socialdemokrat som tror på att Sverige kan bli ännu bättre med en rättvis politik.

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards