Skånepågen, politik och annat.

Alla inlägg den 21 mars 2014

Av Åke Johnson - 21 mars 2014 11:16

Miljöpartiet i vår kommun är initiativtagare till en manifestation mot rasism. Vänstern och Socialdemokraterna hängde på så även Sverigedemokraterna. Men då blev det liv i luckan. SD ett främlingsfientligt parti i ett demonstrationståg mot rasism? Jag ska inte här och nu gå in på detaljer, men efter några turer så drog sig tydligen SD ur.


Jag har följt några ordväxlingar på Facebook och märker att frågan om rasism verkligen engagerar med utgångspunkt just från den här manifestationen.

Men, jag upplever fortfarande att allt som har att göra med Rasism, Invandring, Asylsökande o s v blandas ihop till en stor klump vilket jag tycker är ett stort fel.

Det är ju valår, ett så kallat supervalår, vilket gör att så gott som alla politiska frågor får på något sätt en större dimension.

Att rasismen brett ut sig i vårt land är väl det ingen som bestrider. Det om något måste man ta avstånd emot. Om en sådan demonstration som nu skall genomföras i min kommun är det rätta får väl framtiden utvisa. Men det är självklart en av många saker man kan göra för att visa sin avsky mot den rasism som råder.


Asylsökande.

Självklart ska Sverige hjälpa människor i nöd. Men ska alla få stanna i Sverige? Varför ska Sverige ge permanent uppehållstillstånd? Frågor man måste kunna diskutera och ha åsikter om utan att bli klassad som rasist. Här i ligger en problematik som jag upplever det.


Invandring.

En del politiska partier säger, fri invandring.

En del politiska partier säger, arbetskraftsinvandring.


Jag menar att Migrationsverket har misslyckats med sitt uppdrag. Hur kan man annars tycka när det ser ut som det gör. Alltså, migrationsverket utför det politiken bestämt. Således måste det vara något fel på politiken som förs i frågan.

Ex. Människor som bott i landen under många år, lärt sig svenska har arbete o s v, och sedan ska bli utvisade. Självklart känner jag inte till detaljer men känns ändå märkliga för mig.

Sverige kan inte vara världens samvete. Vi är med i EU. Frågan måste lyftas där. Alla länder måste ta sitt ansvar för människor i nöd. Det är för övrigt några av kriterierna för att vara medlem i den Europeiska Unionen.


Du som orkat läsa detta. Tycker du att detta är rasistiska tankar? Om så är fallet, tacksam för en kommentar.

Självklart står jag för min åsikt och tycker själv att jag inte är rasist trotts att jag har åsikter.



För övrigt så börjar min förkylning/flunsa att ge med sig och lider med Ukrainas folk.


      




Presentation


Skånepågen
En Socialdemokrat som tror på att Sverige kan bli ännu bättre med en rättvis politik.

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4 5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Skapa flashcards