Skånepågen, politik och annat.

Alla inlägg den 31 januari 2014

Av Åke Johnson - 31 januari 2014 11:42

Nu har jag sett det tredje och sista programmet i Belinda Olssons serie om hennes kamp för Feminismen. Nu förstår jag att det finns olika falanger av feminism. Som jag uppfattar det så är målet skiftande i de olika falangerna.

När våra folkvalda pratar om feminism är det nog på sin plats att fråga, ” Å vilken gren av feminismen stöder du då?” För alla är dom feminister, om frågan ställs.


Jag måste erkänna att jag varit och måhända är fortfarande inte så insatt i frågan men lite klokare har jag nog blivit av programmet.


Något annat som är på tapeten är OS i Ryssland. Hela paketet, med mänskliga rättigheter, obetalda löner för gästarbetare o s v. En katastrof är vad det är, om man frågar mig.

Mitt ställningstagande är att det borde IOK checkat upp redan 2007 då de fick spelen. Efterkloka blir alla. Men att lägga någon börda på de som ska tävla i Sotji vore oklokt. De är där för att prestera, inget annat. IOK och dess delegater bär ansvaret, ingen annan.

Att världen ser ut som som den gör är väl ingen nyhet. Att mänskliga rättigheter inte följs i olika länder, att storfinansen styr och ställer i världen är väl heller ingen nyhet. Det är alltid den lilla människan som råkar illa ut.


Att vår feminism är som en lätt västanvind gentemot allt som händer i världen med människor är bara att konstatera, men man ska naturligtvis inte jämföras.

Jag är en del i den feministiska kampen men håller mig till den linjen som kämpar för ett jämlikt samhälle där man och kvinna värderas lika.


  

           *****

                 *************

Å snöar gör det också!


Presentation


Skånepågen
En Socialdemokrat som tror på att Sverige kan bli ännu bättre med en rättvis politik.

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22 23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Skapa flashcards