Skånepågen, politik och annat.

Direktlänk till inlägg 27 september 2013

Den som inte klarar av sin allergi själv måste få sjukhushjälp.

Av Åke Johnson - 27 september 2013 10:45

Nu är cirkusen igång beträffande Romer.

Jag har följt det lite i nyhetsrapporteringen. Men innan jag tar ställning i frågan får nog den utredning som pågår ge ett svar först.

Att polisen har olika register är inte så konstigt, kan jag tycka, men det märkliga är kanske ett register över en viss folkgrupp.

Men det jag är övertygad om är att beslutet om ett register kommer från någon högre upp i hierarkin.

Samtalsämnet i gårdagens program ”Debatt” i SVT1 handlade just om detta register samt att dricka en halv flaska vin per dag är hälsosamt.


Det senare ämnet är också infekterat det om alkohol. Infektionen är nog koncentrerad till våra länder i Skandinavien. Vår tradition, vår kultur över alkoholhaltiga drycker skiljer sig markant mot t. ex. övriga Europa.

Jag ska inte gå in närmare på detta men kan konstatera att Sveriges alkoholpolitik har havererat. Att höja priset är väl ingen genomtänkt alkoholpolitik. Den som måste ha, skaffar sig oavsett priset. Det visar väl alla undersökningar och som följd större misär för den drabbade.

Att vissa människor inte klarar av alkohol vet vi. Men för den skull ska väl inte övriga i samhället behöva betala dyrare pengar för t. ex. en flaska vin.

Vi vet att en del människor är allergiska mot alkohol. Man bjuder inte en allergiker på en sak som personen är allergisk emot. Den som inte klarar av sin allergi själv måste få sjukhushjälp.


Öppna gränser gör att alkoholen flödar över våra gränser. Beslutsfattaren måste inse att systembolaget har gjort sin roll som förmyndare för vårt Svenska folk.


      


 
 
Sanna

Sanna

27 september 2013 11:42

Du glömde cigaretterna också! Om det är något jag avskyr så är det röken, fimparna och folks äckliga attityd som rökare. Luften äger ingen sägs det som barn men om det är någon som äger den så är det rökarna. Om det är någonstans man borde höja skatterna så är det i första hand på tobaken tycker jag.

Alkoholen är förrädisk och raderar ut många i samhället. De äter knappt utan ser bara till att dricka sig igen dagen. Så hamnar de på sjukan och där står vi andra skattebetalare för notan. Så har det varit länge och antar att det kommer att fortsätta i samma anda.

Tyvärr missade jag programmet igår och satt faktiskt med mannen och studerade vårt avlopp. Det var himla intressant...hehe

Trevlig helg pågen!

http://www.sancha.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Åke Johnson - 22 december 2017 12:30

  Jag ber att få önska alla bloggvänner en GOD JUL och ETT GOTT NYTT ÅR.   ...

Av Åke Johnson - 5 oktober 2017 10:36

Jag hade höga förväntningar på staden och förväntningarna anammades med råge. Påminner en hel del av Prag, skulle man kunna säga. Fast jag upplevde att Budapest är större. Många vackra hus och parker, breda fina gator och framför allt rent och snyg...

Av Åke Johnson - 17 september 2017 11:35


Hej bloggen. Det var länge sedan jag skrev något här. Men jag lever och har hälsan kan man nog säga. Mitt öga får fortsatt behandling på Kristianstad sjukhus med jämna mellanrum. Läkeriet har bromsat upp utvecklingen av sjukdomen vilket är mycket p...

Av Åke Johnson - 13 april 2017 09:52

        Trevlig och Glad Påsk önskar jag alla som tittar in på min blogg.      ...

Av Åke Johnson - 23 mars 2017 10:38

Nu är det klart. Så blev det klart med årets resa med goda vännerna från Sollentuna. Det här året håller vi oss i Sverige. Vi ska göra en kryssning med Birka Cruises från Sthlm som tar oss till Höga kusten, Härnösand och Luleå. Utflykter på båda re...

Presentation


Skånepågen
En Socialdemokrat som tror på att Sverige kan bli ännu bättre med en rättvis politik.

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
<<< September 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards