Skånepågen, politik och annat.

Direktlänk till inlägg 30 november 2012

Nu stundar Första Advent, med eller utan kyrkobesök

Av Åke Johnson - 30 november 2012 11:17

 

Jag kan inte låta bli och förundras över Sverigedemokraternas framfart. I den senaste mätningen för November månad har de fått 8,8% . Enl. DN så tror man att detta beror på dom många varsel som råder på arbetsmarknaden. Men det tror faktiskt inte jag. Varför ska en människa som mister jobbet med en gång sympatisera med ett främlingsfientligt parti ? Nä DN, jag tror er analys är fel !


SD städar i leden, har vi läst och sett om den senaste tiden, allt för att bli så rumsrena som möjligt. Men hjälper det ? Ja inte vet jag, men uppenbarligen, med tanke på dom senaste mätningarna i väljarkåren.

Synen på främlingsfientlighet måste ändras, tycker i alla fall jag. Vem är fientlig och vem är rasist.


Jag fick mig en tankeställare för några dagar sedan då nyheterna hade ett inslag om avslutningarna i skolan i Svenska kyrkan.

Vi är Protestanter i det här landet och vi har traditioner som sträcker sig långt tillbaks i tiden. Att vi i Sverige har blivit mer eller mindre avkristnade, det kan vi ju konstatera. Men ska vi också göra avkall på våra traditioner också ?

Skolavslutningen kan vara i kyrkan men psalmer och bön får inte förekomma, hette det!! ??. Ja, vad säger man ?

Är det här produkten av vår religionsfrihet och att Sverige har så många invånare med annan religion ? Men vad tog traditionen vägen och vår Svenska ståndpunkt ? I Sverige har vi skolavslutning i kyrkan med sång och musik och bön, vill man lyssna på bönen som prästen läser så tar man till sig den eller slår dövörat till. Det är faktiskt bara att välja. Kan då barn avgöra detta ? Kanske inte, men det finns väl ändå föräldrar som kan förklara.

Det kan inte vara meningen att vi ska lägga oss flata och nonchalera vårt eget ursprung, vår historia och vår religion samt våra traditioner.

Enligt min mening så ska vi kunna acceptera alla religioner och seder och bruk. Men bor vi i Sverige så rättar vi oss efter landets seder. Bor vi i något annat land så får vi ta seden dit vi kommer.

Svårare än så borde det inte vara.

Är dessa mina tankar främlingsfientliga och rasistiska, ja i så fall är jag väl det då !

Jag står för min åsikt och är en inbiten Sosse med solidaritetstanken som grund.


Nu stundar Första Advent, med eller utan kyrkobesök. Av tradition tänder jag första ljuset i Adventstaken och gläds åt ljuset i mörkret. Traditioner är till för att bevaras.


      



 
 
Sanna

Sanna

30 november 2012 15:11

Det här som du tar upp (skolan-kyrkan) är ett stort skäl till att många sympatiserar med SD. Sedan går det väl inte att sticka under stolen med att de flesta brott begås av folk med utländskt härkomst och det är vad många har sagt till mig är det stora skälet till att folk har tröttnat på sina ordinarie partier. Du kanske hör annat och skoj att du skriver om det här så får man en klarare bild av reaktioner från olika delar av Svedala...

Jag saknar kyrkan som det var förr. Jag tom åkte in med häst- och släde när jag var barn då vi firade julen hos farmor och farfar på landet. Det var ett måste på juldagsmorgonen och minns att det var en härlig känsla i magtrakten när vi susade fram även om det var kallt. Och hästen hette Mona. :)

Tänk allt det här får nästan inga barn bara med om längre...

Trevlig 1:a advent önskar jag dig och familjen också!

http://www.sancha.bloggplatsen.se

 
Mita

Mita

30 november 2012 15:56

Hoppas ni får en skön helg!

http://rocotopeppers.bloggplatsen.se

 
Gubbfan

Gubbfan

30 november 2012 19:17

Det är ett elände det där med religiösa av olika slag. Alltid en massa bråk och strid.
Men religion är en så farlig sak, så att det borde inte vara tillåtet att det fick handhas av religiösa.
Vare sig de är kristna, judar eller muslimer. (F.ö. olika sekter av samma krigiska beduintänkande.)
Men OM det var så att barnen fick lära sig en del om religion i skolan och OM de fick lära sig att tänka själva och ifrågasätta vad makthavarna (dvs lärare, politiker, präster och andra vuxna) försökte pracka på dem, så vore väl inte ett kyrkobesök så farligt. Åtminstone inte om de dolde den där förfärliga bilden av en avrättad och plågad människa uppspikad på ett tortyrinstrument. Kanske skulle man gömma altaret(dvs en judisk slaktbänk) också.
För akustiken är underbar i de flesta kyrkor och sång och musik är något som barn skall lära sig njuta av.
Och kanske skulle ungarna tycka att det var kul att man på 300-talet bestämde att Jesus var född just den tid då romarna hade en hejdundrande fest till någon av de romerska gudarnas ära.
Så visst finns det trevliga traditioner även om många av de traditioner som beduinreligionerna (judendom, islam och kristendom) har gett upphov till är allt annat än trevliga.

Men en trevlig december med levande ljus och ett lagom njutande av mat och dryck önskar jag dig och de dina.
Och glöm inte att titta på SVT:s julkalender. Den skall vara farlig läste jag att en präst i Nyköping skrivit till sina församlingsmedlemmar.
Det verkar spännande!
:-)

http://Gubbfan.bloggplatsen.se

 
marianne

marianne

30 november 2012 22:17

tycker oxå att det är fel när vi ska avstå från våra traditioner,när det gäller skolavslutningar.Tänk så fint det var när vi sjöng Den blomstertid nu kommer,inför sommarlovet.fortfarande när jag hör den psalmen känns det sommar.
Inte konstigt att det blir rasism ,när vi ska avstå från "vårt".Skulle vi bosätta oss i vissa länder får vi rätta oss efter deras seder.
Ha det gott.

http://mapes.bloggagratis.se

 
katsura

katsura

1 december 2012 21:22

Jag tycker i och för sig inte att kyrkan har med skolan att göra, men traditionen att ha avslutningar i kyrkor finns ju på olika platser i Sverige. Själv har jag varken gått i eller jobbat på skolor med den traditionen så för mig har det aldrig varit ett problem, MEN det blir ett problem när folk tror att det beror på invandrarna och att det är de som skapar förbudet. Jag har hört de mest hårresande kommentarerna i ämnet och det hjälper inte invandrarna att svenskarna försöker låtsas som om vi inte har egna traditioner, fester osv.
Jag önskar dig en trevlig första advent och att du slipper snön!

http://katsura.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

kaffeannika

3 december 2012 16:33

För ett par år sen höll prästen ett tal i gymnastiksalen på avslutningsdagen här i byn. Efteråt hade en förälder anmält talet för att det var för religiöst. Vi var många som inte förstod anklagelsen och höll inte med. Men det hade något med det faktum att det över huvudtaget vistades en präst på skolan. Även om hon inte hade typiska prästkläder och inte nämnde Gud eller annat bibliskt i sitt tal. Detta resulterade i att prästen varje år direkt efter skolans avslutning, håller en traditionell avslutning i kyrkan med allt vad det innebär.

 
Oldmolly

Oldmolly

3 december 2012 22:16

Med respekt för andras tro, så hoppas jag också att andra respekterar min tro (icka-tro) och att jag har valt att uppfostra mina barn på mitt vis.
Som inbiten ateist, så tycker jag att alla barn, och vuxna, har rätt att tänka själva, utan att påverkas i den ena, eller för den delen i den andra (läs flera andra) riktningar. Så jag tror nog att vi klarar oss med "Hej tomtegubbar" o dylika sånger som tradition, utan att sjunga om några gudar.

http://oldmolly.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Åke Johnson - 22 december 2017 12:30

  Jag ber att få önska alla bloggvänner en GOD JUL och ETT GOTT NYTT ÅR.   ...

Av Åke Johnson - 5 oktober 2017 10:36

Jag hade höga förväntningar på staden och förväntningarna anammades med råge. Påminner en hel del av Prag, skulle man kunna säga. Fast jag upplevde att Budapest är större. Många vackra hus och parker, breda fina gator och framför allt rent och snyg...

Av Åke Johnson - 17 september 2017 11:35


Hej bloggen. Det var länge sedan jag skrev något här. Men jag lever och har hälsan kan man nog säga. Mitt öga får fortsatt behandling på Kristianstad sjukhus med jämna mellanrum. Läkeriet har bromsat upp utvecklingen av sjukdomen vilket är mycket p...

Av Åke Johnson - 13 april 2017 09:52

        Trevlig och Glad Påsk önskar jag alla som tittar in på min blogg.      ...

Av Åke Johnson - 23 mars 2017 10:38

Nu är det klart. Så blev det klart med årets resa med goda vännerna från Sollentuna. Det här året håller vi oss i Sverige. Vi ska göra en kryssning med Birka Cruises från Sthlm som tar oss till Höga kusten, Härnösand och Luleå. Utflykter på båda re...

Presentation


Skånepågen
En Socialdemokrat som tror på att Sverige kan bli ännu bättre med en rättvis politik.

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
<<< November 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Skapa flashcards