Skånepågen, politik och annat.

Direktlänk till inlägg 13 oktober 2011

Vem ska få mitt bidrag ??

Av Åke Johnson - 13 oktober 2011 09:59

Frågan är kanske lite märklig, men är det inte så att just nu att det väldigt många organisationer som önskar mina och dina pengar. Stor kampanj i TV för ”Världens barn”. Varje kväll så blir jag uppmanad att skänka pengar. Programledarna försöker förklara att pengarna kommer verkligen fram till de behövande. Men det är väl en ändå en självklarhet, eller är det så självklart egentligen ?

Det har ju uppdagats oegentligheter på den punkten genom åren. Cancerfonden är väl ett sådant bra exempel.

I brevlådan kommer det brev om att jag ska skänka pengar till olika ändamål. Mun och fotmålarna, Cancerfonden, Hjärt och Lungsjuka, Hörselskadade osv, osv.

Genom åren har jag stött några av dessa och även Ecpat http://www.ecpat.se/ , som känns angeläget för mig.


Men jag tycker att marknadsföringen från hjälporganisationerna har blivit allt mer aggressiv. Men det kanske alltid varit så, bara det att jag inte tänkt på det förut på det viset.


Forskningen i vårt land för hjärt och kärlsjukdomar skulle inte kunna pågå utan frivilliga bidrag. Märkligt då vi trotts allt har ett stort skattetryck i vårt land.

Det är naturligtvis så att var och en av oss har rätten att hjälpa efter egen förmåga. Men jag tänker på alla dom som inte kan. Hur känner dom sig.

  

 
 
T

T

13 oktober 2011 10:10

Kan verkligen hålla med om att marknadsföringen är väldigt aggressiv många gånger./Får också massor från Postkodlotteriet. Var med ett tag och vann 1000 kronor i november förra året men de "bombarderar" en, stup i ett kommer det något från dem./Det blir ju tokigt om man skall få dåligt samvete för att man kanske inte har möjlighet att skänka något.

http://mina-ord-och-bilder.bloggplatsen.se

 
Lena

Lena

15 oktober 2011 11:49

Jag är faktiskt lite allergisk mot alla dessa galor om sanningen ska fram!! inte det att det är dumt att hjälpa! men det blir bara för mycket... & varför varför, kan vi inte någon enda gång samla in pengar som går direkt till tex. Stads missionen i Stockholm & städer runt om? så vårt egna folk åxå får hjälp?
Tänker på alla A-lagare, vintern kommer, fixa några härbergen så dom får sova i värme, varma kläder osv.
Deras öden är inte själv valda... & inte så lätta at ta sej ur heller...
Alla föds inte med silversked i munnen i Sverige! & fattigdom i vårt land slår åxå oerhört hårt mot barn tex.
Så en hjälpande hand i Sverige skulle åxå behövas i flera avsenden!
Nästa vecka ska jag till Stockholm, där hoppas jag kunna köpa en tidning av någon uteliggare...
Kram & fin höst helg!♥ /Lena

http://frallorna.bloggplatsen.se

 
Sanna

Sanna

15 oktober 2011 13:32

Tänk att han blev kvar Juholt och envis den där rackaren. Nu får man väl hoppas att han bara blir starkare och tar med sig partiet med framgång i och med att han kommer att vara ännu mer på sin vakt i fortsättningen. Jag tror tom han kommer att gå så inte taxikvittonen blir felaktiga *skoja*
Kluven till händelsen men hoppas och tror att detta var det allra bästa för partiet på sikt. När det värsta lagt sig kommer kanske nej - tveksägarna att även de ändra uppfattning för man måste ju vara eniga i partiet om det ska fungera.

Ja du här kommer det drösvis med reklam om postkodlotterier och annat de fikar efter aktivitet hos människor och vad kostar inte bara det och hur många träd som fälls i onödan????

Jag kastar utan att öppna breven och funderar på att spola reklam adresserat på brevlådan.
Jag sponsrar några fonder och jag är medlem lite här och där som engagerar mig. Ändå är det lite i förhållande hur jag har varit tidigare. Man kan inte vara med överallt.

Ha en härlig helg av det som är kvar nu!

http://www.sancha.bloggplatsen.se

 
Zandra

Zandra

16 oktober 2011 14:35

Jag tror att det handlar om att det finns så många nya sorters media. Fler sätt att nå ut helt enkelt. Det är därför man ser mer av reklamen för hjälporganisationer. Man kan ju inte hjälpa alla organisationer som finns heller. Man kanske får välja något som ligger en extra varmt om hjärtat och skänka lite när man kan.
Jag stoppade lite växel i en Världens Barn-bössa härom dagen. Brukar även lämna småmynten som blivit över när man varit ute och rest i de där stora insamlingslådorna som brukar finnas på flygplatser. Även om man bara kan ge några kronor så är det många bäckar små!

http://drak.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Åke Johnson - 22 december 2017 12:30

  Jag ber att få önska alla bloggvänner en GOD JUL och ETT GOTT NYTT ÅR.   ...

Av Åke Johnson - 5 oktober 2017 10:36

Jag hade höga förväntningar på staden och förväntningarna anammades med råge. Påminner en hel del av Prag, skulle man kunna säga. Fast jag upplevde att Budapest är större. Många vackra hus och parker, breda fina gator och framför allt rent och snyg...

Av Åke Johnson - 17 september 2017 11:35


Hej bloggen. Det var länge sedan jag skrev något här. Men jag lever och har hälsan kan man nog säga. Mitt öga får fortsatt behandling på Kristianstad sjukhus med jämna mellanrum. Läkeriet har bromsat upp utvecklingen av sjukdomen vilket är mycket p...

Av Åke Johnson - 13 april 2017 09:52

        Trevlig och Glad Påsk önskar jag alla som tittar in på min blogg.      ...

Av Åke Johnson - 23 mars 2017 10:38

Nu är det klart. Så blev det klart med årets resa med goda vännerna från Sollentuna. Det här året håller vi oss i Sverige. Vi ska göra en kryssning med Birka Cruises från Sthlm som tar oss till Höga kusten, Härnösand och Luleå. Utflykter på båda re...

Presentation


Skånepågen
En Socialdemokrat som tror på att Sverige kan bli ännu bättre med en rättvis politik.

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards