Skånepågen, politik och annat.

Direktlänk till inlägg 14 augusti 2011

Genomslagskraft.

Av Åke Johnson - 14 augusti 2011 19:37

Mina inlägg i bloggen når fler än jag trodde.

I och för sig länkas inläggen över till min sida på Facebook, men ändå. Efter gårdagens inlägg om ”det hårdare samhället” är det flera som ringt mig. Bekanta, som jag inte kunnat drömt om att de var ute på Internet och över huvud taget kände till min blogg. Så nog har Internet stor genomslagskraft. Ämnet i går var tydligen engagerande.


Det jag kunde tänka mig, när jag skrev inlägget i går, är också att beroende på vilken generation man tillhör så har man olika åsikter i frågan. Vilket i sig är ganska naturligt. Har man ett kort perspektiv bakåt så kan man ju inte jämföra. Så är det ju med allt.

Men en gemensam åsikt var nog att ”respekten” har förminskats bland de jag pratade med. Man bryr sig inte längre. Även här kan man utläsa, jag tanken, har tagit överhanden. Med andra ord, vi känslan, är borta.

Det kan ju avläsas i valresultaten efter de två senaste valen. Vi som pratar om gemenskap och solidaritet är ”ute” just nu. Är vi ett utdöende släkte vi som värnar om solidaritet och vi känsla. Nej det tror jag inte. Men onekligen jobbar vi i uppförsbacke.


Men respekt, vad betyder det egentligen. Slår man ordet på Wikipedia så finns det olika betydelser beroende på sammanhanget. Likaså i en ordbok.


-Du ska ha respekt för havet pojk, kommer jag ihåg min morfar sa, när jag var barn och bodde hos mormor och morfar på somrarna. Men han kunde också säga, Du ska ha respekt och hälsa fint på pastorn om du möter honom. Det är här det har gått snett, som jag ser på det.

I det senare fallet skulle jag respektera och nästan vara rädd för pastorn dock inte samma rädsla som för havet.


Ordet respekt, eller aktning, eller vördnad, var passar de in 2011. Tja, vad vet jag utan att bli allt för filosofisk.

Du reformens införande var så sent som 1967. Man skulle säga du till alla människor, ja inte till Kungen förstås, men honom pratar i alla fall jag inte så ofta med, om än alls.


Här började respekten, aktningen, vördnaden att sina. Men ska man inte kunna säga du till en människa utan att det skulle bli något problem ? Problem blev och var det, jag var med så jag vet.

Som det står i någon visa, ”vi som byggde landet...... ”, jag har själv varit med och nedmonterat bl. a respekten.

Men vad har nu allt det här med det ”hårdare samhället” att göra. Jo, saker och ting börjar alltid med något. En fjäder blir till en höna o s v. Kan det vara så enkelt ? Nä, knappast, men en av många pusselbitar vill jag dock lägga i detta pussel varför vårt samhället ser ut som det gör i dag.


    









 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Åke Johnson - 22 december 2017 12:30

  Jag ber att få önska alla bloggvänner en GOD JUL och ETT GOTT NYTT ÅR.   ...

Av Åke Johnson - 5 oktober 2017 10:36

Jag hade höga förväntningar på staden och förväntningarna anammades med råge. Påminner en hel del av Prag, skulle man kunna säga. Fast jag upplevde att Budapest är större. Många vackra hus och parker, breda fina gator och framför allt rent och snyg...

Av Åke Johnson - 17 september 2017 11:35


Hej bloggen. Det var länge sedan jag skrev något här. Men jag lever och har hälsan kan man nog säga. Mitt öga får fortsatt behandling på Kristianstad sjukhus med jämna mellanrum. Läkeriet har bromsat upp utvecklingen av sjukdomen vilket är mycket p...

Av Åke Johnson - 13 april 2017 09:52

        Trevlig och Glad Påsk önskar jag alla som tittar in på min blogg.      ...

Av Åke Johnson - 23 mars 2017 10:38

Nu är det klart. Så blev det klart med årets resa med goda vännerna från Sollentuna. Det här året håller vi oss i Sverige. Vi ska göra en kryssning med Birka Cruises från Sthlm som tar oss till Höga kusten, Härnösand och Luleå. Utflykter på båda re...

Presentation


Skånepågen
En Socialdemokrat som tror på att Sverige kan bli ännu bättre med en rättvis politik.

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Skapa flashcards