Skånepågen, politik och annat.

Alla inlägg den 25 juli 2011

Av Åke Johnson - 25 juli 2011 10:32

Det känns som ett vakuum i huvudet för närvarande. Tankarna om Norge och det Norska folket som drabbats av en stor tragedi går liksom inte ur huvudet. Samtidigt följer jag en blogg här på Bloggplatsen som tar upp ett ämne som ligger mig varmt om hjärtat.


http://samhalletifokus.bloggplatsen.se/


Bloggen tar upp frågeställningen hur vi ska skapa en tryggare värld. Hur vi ska hjälpa alla yngre människor till ett bättre, tryggare och mer solidarisk tillvaro. Så mitt i det här så händer det förskräckliga, unga människor med en socialdemokratisk politisk åsikt, skjuts ner kallblodigt av en person + spränger det politiska hjärtat i Oslo.


Historien är naturligtvis fyllt av liknande händelser både i nutid och tillbaka i tiden. Man kan ju undra hur vi människor tänker. Har inte historien lärt ? Varför vill vissa människor rasera det andra byggt upp. Frågorna är många och svaren är inte lätta att få.


I min blogg återkommer jag ofta till ordet solidaritet. Ett ord, ett begrepp som följt mig genom mitt liv.

Dess innebörd är inte relevant längre för den stora massan. Det kan de två senaste valen i Sverige ge svar på.

Individen ska förverkliga sig själv, inte kollektivet. Omtanken om sin medmänniska har förminskats.


Vänsterns människor har alltid tänkt på massan före den enskilde personen. Självklart ska vi få välja själva vad vi tycker och tänker. Ingen ska diktera vad jag ska tycka och tänka.

De fria demokratiska valen gör vi gemensamt och tar konsekvenserna av det. Att konsekvensen ibland går över styr som vi nu upplevt i Oslo är för mig obegripligt och svårförstådd. Men historien visar också att alla kan inte förhandla och diskutera fram en lösning utan våldet är, för dessa människor, medlet.

Våldet måste naturligtvis förintas, men frågan är hur ??

 


    

Presentation


Skånepågen
En Socialdemokrat som tror på att Sverige kan bli ännu bättre med en rättvis politik.

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Juli 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Skapa flashcards