Skånepågen, politik och annat.

Alla inlägg under maj 2011

Av Åke Johnson - 18 maj 2011 21:15

En liten vacker ort alldeles i början av Höglandet om man nu som vi kom söderifrån.

Pittoreskt var det med sina karakteristiska hus, vidunderlig utsikt om man åkte upp på ett utsiktsberg. En liten järnvägsstation med förbindelse till UK alla vädersträck. Härifrån tog vi tåget en dag till Edinburgh. Skottarnas huvudstad. En tågresa på ca två timmar.

Ett besök på Skottlands minsta och kanske ”trevligaste” destilleri, The Edradour. Här tog man emot sina besökare i full mundering, det vill säga kilt och hela garnityret. Faktiskt en riktigt fin upplevelse och se vilket arbete det ligger bakom de ädla dropparna, whisky. På vissa skyltar stavades whisky med i på slutet. Kanske någon lokal grej, vad vet jag.

Kommer ni till Skottland missa inte Pitlochry. En pärla bland bergen.

Här bodde vi på ett bed and breakfast som var mer än toppen. Men så hade de också fyra stjärnor i någon typ av klassificering som finns i England.

Av Åke Johnson - 18 maj 2011 14:23

England har bra vägar. Stora fina motorvägar och de mindre vägarna är också jättebra. Vi stötte inte på en ända grusväg på vår resa. Grusvägar finns säkert men vi stötte aldrig på någon. Ändå var vi ute i ödebygden i norra Skottland.

Det märks att Engelsmännen har sinne för vägar och vill snabbt ta sig från olika platser via motorvägarna. Engelsmännen kör fort men ändå disciplinerat. De var vänliga och hjälpsamma i trafiken och framför allt när det var fråga om en utsocknes från kalla Skandinavien.

Det jag ändå saknade utefter vägarna var rastplatser med bord och stolar som vi har här hemma. Vi upptäckte ingen sådan på hela resan.

Av Åke Johnson - 17 maj 2011 21:36

Från Nottingham tog vi oss på både små och stora vägar mot Skottland.

Måste säga att det Engelska och Skotska vägarna var enormt bra. Vilka motorvägar !

Å de små vägarna var jättebra de också. Inte en grusväg åkte vi på. Ändå körde vi ganska högt upp i Höglandet.

Vi stannade till för natten i en liten stad vid namn Dunbar som visade sig vara en mycket vacker plats alldeles vid havet med branta klippor ner mot Nordsjön. Boendet fick den här gången bli ett hotell.

Nästa dag mot Pitlochry där vi skulle stanna två hela dagar och besök på en Whisky fabrik eller det heter väl destillering.

Av Åke Johnson - 16 maj 2011 14:34

När jag kommer till ett nytt land så är det ändå kul att kolla på skillnaderna på det landet man besöker och hemlandet. Det kan vara en så trivial sak som toaletter men även bilar, byggnader naturligtvis, hur husen är byggda o s v.

För det första. Mycket nya bilar rullar omkring i England/Skottland. Jag har aldrig sett så mycket Vauxhallbilar på en gång. Finns en förklaring, återkommer om det.

Toalettstandarden var helt annorlunda än vår. Det var inte självklart att varmvattnet var till vänster, som vi är vana vid. Det kunde variera från hus till hus. Husen hade en kvalitet som var betydligt sämre än våra. Alla hus hade många skorstenspipor, även nyare hus, finns en förklaring till det också. Alla avloppsrör låg utanpå husen. Charmigt var det allt på de flesta ställena.

Den karakteristiska Londontaxin fanns överallt i hela landet. Bekväma och bra.

Men det är väl ändå skillnaderna som gör resan extra upplevelserik. Och den ständiga frågan i Skottland, ”vad har han under kilten”.

Toa med ryggstöd             Vauxhall

Av Åke Johnson - 14 maj 2011 20:03

Efter 4 dagar i London så gick färden norr ut. Nästa mål var Nottingham

Efter att ha bott på hotell i London var jag nog allt lite spänd på att bo på bed and breakfast. Har aldrig gjort det tidigare. Blev imponerad direkt. Betr. bed and breakfast så vimlar det av dom i hela Drottningsriket.

Som sagt Nottingham stod som mål. Varför ? Självklart för min ungdoms hjälte och nu på lite äldre dar också. Tänk att han står staty där, Robin Hood. Utanför Slottet i Nottingham där Prins John bodde. Allt mycket sevärt även för dom som inte gillar Robin.

Men ska man tycka något så var han varken likt Errol Flynn, Kevin Costner, Sean Connery eller Russell Crowe. Alla har ju spelat hjälten på vita duken.

England vimlar av gamla borgar och jag tyckte jag såg Robin i varenda buske då vi åkte igenom Sherwoodskogen. Så mycket till skog var det inte nu längre, men vackert landskap ramade in det som tidigare varit Robin Hoods hem.

Nå, bed and breakfast då ? Toppen tycker jag som en sammanfattning av hela resan där vi bodde på detta övernattningsalternativ.

Mestadels så hade rummen hotellstandard. Nytt och fint möblemang. Att komma in i ett bed and breakfast är som att komma in i ett mindre hotell, åtminstone där vi bodde.

I Nottingham stannade vi en natt.

Bed and breakfast i Nottingham.

I skrivande stund så   det.

Av Åke Johnson - 14 maj 2011 09:50

Några platser i och utanför London som var ett måste för vår tid i London var naturligtvis slottet Buckingham Palace och Windsor Castle en bit utanför Londons stadskärna.

Två magnifika byggnader samt Windsor som en liten pittoresk by utanför Londons hektiska puls.

Är man intresserad av flygplan av olika storlekar var det bara att sätta sig lugnt ned utanför Windsor Castle och lyfta blicken mot skyn. Inflygningen till Londons stora flygplats Heathrow gick ovanför Windsor. Detta förstärkte, tycker i alla fall jag, bilden av riddartidens borgar och vår tids tekniska vidunder. Inte alls störande, som man kanske skulle tro med ca ett flygplan i minuten.

Några bilder från Buckingham Palace.

Några bilder från Windsor.

Av Åke Johnson - 13 maj 2011 11:10

London är en stor stad. Mycket att se på, långa sträckor att gå, om man inte tar buss eller taxi. Jag tycker dock att allt var dyrt i London och för all del övriga England/Skottland också. Ett undantag, taxi.

Det var billigare att åka Taxi om man skulle åka en lite kortare sträcka. Buss tog vi som Sightseeing från där vi steg på till bussens slutstation. Då fick man se ganska mycket av staden. Blev lite som tur och retur.

En dag tog vi en tur mot Towern och den fina bron. Samma sak där, mängder med folk men slottet kan man ju se utifrån. Kronjuvelerna får vi kanske titta på nästa gång.

Av Åke Johnson - 12 maj 2011 10:16

Jag har aldrig tidigare varit i England och för all del inte i Skottland häller. Men nu skulle det bli av.

Vad hade jag då för förväntningar av denna stora ö. Förutsättningslöst, ja kanske, men några saker hade jag hört om landet. Speciellt om London där de flesta bland släkt och vänner varit.

Först, England är ett vackert land och Skottlands högland är magnifikt. Det är en bra sammanfattning.

Våren hade så smått börjat här i Skåne på avresedagen och när vi kom till Danmark så var våren i full gång. Väl i England var det försommar. Rapsfälten var i full blom. Rosorna i de Engelska trädgårdarna höll på att slå ut. På detta vis så får vi två vårar och två försomrar det här året.

Första anhalten för vår resa var London. Denna stad som ”alla” pratar om. Vi bodde någon mil utanför och tog oss snabbt och lätt till centrum via tunnelbanan. Visst, London är en stor fin stad med många sevärdheter. Men också en stad där folk samlas och med alla turister. Myller av folk på gator och torg. Till alla sevärdheter som t ex. Madame Tussauds vaxkabinett var en av de längsta köerna jag sett. Lika så till London Eye. Till båda attraktionerna frågade jag en vakt vad han trodde att tiden skulle vara ifall vi anslöt oss till kön. Ca 3 timmar blev svaret. Så dessa två skippades, så att säga redan i farstun. Synd, men så fick det bli.

Men för mig var Big Ben och parlamentet en höjdare att se, samt Towern med dess bro. För att inte tala om att åka i Londons Taxibilar och de fina dubbeldäckade bussarna.

I London stannade vi i fyra dagar.

Apropå rubriken, vi hade sol och varmt alla dagar av de 16 dagar vi var i Storbritannien och ca 20 till 24 grader i temperatur. Rena sommaren med andra ord.

Mamma Mia går fortfarande i London.

( Vi sträckte allt på oss lite extra när vi                                                                   såg bussen ).

Skånepågen
En Socialdemokrat som tror på att Sverige kan bli ännu bättre med en rättvis politik.