Skånepågen, politik och annat.

Alla inlägg den 5 april 2011

Av Åke Johnson - 5 april 2011 14:04

Min fru ska ut med tjejerna säger hon ibland då hon ska träffa sina kompisar. Tjejmiddag är också en formulering som brukas att användas. En flicka, en tjej, en dam, en kvinna, en donna, en käring, en tant, ja kärt barn har många namn brukar det heta.

Jag funderar lite över ordvalet ! När blir man de olika vokabulären? Har det med ålder att göra ? Knappast, om man med tjej menar någon under tjugo. De har dessa ”tjejer” passerat för länge sedan.

”Min käring” sa en bekant till mig ofta om sin fru. Men han sa det med betoningen på ä, det blev på något vis rart då han sa det. Inte alls något negativt i uttrycket, tvärt emot.


Å tanter, finns det några tanter längre. När jag var ung då fanns det tanter. Men det tror jag beror på klädseln som ”tanterna” bytte till när dom blev tanter.


Vad använder ni för uttryck ??


  


Presentation


Skånepågen
En Socialdemokrat som tror på att Sverige kan bli ännu bättre med en rättvis politik.

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2 3
4
5
6
7 8
9
10
11 12 13
14
15 16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards