Skånepågen, politik och annat.

Alla inlägg under december 2010

Av Åke Johnson - 4 december 2010 13:05

  

Den gångna tidens bloggande har handlat mycket om vinter och snö. Inte så märkligt ändå kanske med tanke på väderläget. Å i dag snöar det igen.

Jag gissar att våra kommuners avsatta pengar för vintern och snöröjning är slut för länge sedan.

Är det här resultatet av klimatförändringarna som vi dels ser här men även i hela Europa. Är det inte snöoväder på platser som sällan eller aldrig har snö så har de översvämningar. Det verkar som att Europa är drabbat denna vinter.

Ger det månne friskt blod till Klimat samtalen med världens länder i Mexico som genomförs just nu.


Sossarna har gjort en första valanalys i veckan. Vad framgick av den ? Ja inte speciellt mycket tycker jag.

Det är nog bara att konstatera att ska partiet bli stort och ledande igen måste mycket ske med politikens innehåll. Paradgrenen skatter för välfärden anammar inte väljarna längre. Det är bara att konstatera efter fiaskot i September. Likaså förhöjt bensinpris, trotts klimatsnacket. Det som förvånar mig är att man tror att mera pengar till pensionärerna var en annan orsak till nederlaget. Kanske så är fallet då pensionärsgrupperna övergav S.

Nu prats det om att fler personer skall bytas ut i toppen. Vilket jag personligen tycker också.


Nu är det snart andra advent. Det andra ljuset ska tändas i adventsljusstaken. Läste i tidningen i dag att julen är en farlig tid för våra husdjur. Man syftade på eld, fet mat, godis o s v. Kan nog vara en farlig tid även för de tvåbenta skulle jag kanske tycka också.


Hur har det gått med min vikt ?

Jo tack, det går trögt nu, men ingen viktökning i alla fall. 7 kg ned, här står jag och stampar och stampar. Men jag har nog syndat lite extra ibland. Hur var det nu, livskvaliteten måste hållas på topp också. Om nu kvaliteten består av god fet mat och mackor. Jag vill i stället kalla det för att syndat lite, emellanåt. Ja allt har sin förklaring. Men målet står fast. 10 kg ska ned. Så är det bara.


    

    *     **

Av Åke Johnson - 3 december 2010 16:06

Jag undrar varför jag inte gillar vintern.

Jag är född i Sverige. I Sverige är det vinter varje år. Varför kan jag inte förlika mig med vintern under alla dessa år som jag levt med just vintern.


När jag var barn och det blev vinter så var den stora grejen ” Vasaparkens stora gräsplan i Sthlm spolades till en härlig is”. Jag kommer ihåg att det gillade jag.

Men aldrig skidåkning. Möjligen på längden, då i nödfall, eller när man var tvungen med skolan då skidåkning stod på programmet i Hagaparken.

När jag blev äldre så skulle jag med till fjällen under ett vinterlov då klassen skulle dit. Vi skulle till Marsfjället i södra Lappland.

Första dagen sa läraren, ”ja du Åke, Hagaparken hade nog räckt mer än väl för dig”. Alltså, åka utför var jag inget vidare på, om man säger så.

När jag blev ytterligare lite äldre, åkte grillerna och skidorna upp på vinden och förblev där tills, ja kanske dom ligger kvar där ännu, eller slängda för länge sedan är nog mest troligt.


Jag var fotbollskille i ungdomen, knappast en sport som utövades på vintern. Även om den fysiska träningen och innefotboll förekom även vintertid, då i en skön innehall. Vissa kompisar växlade om så fort första snön och isen kom till bandyrör eller ishockeygrillor, men som sagt inte jag.


Det är bara i tidigt unga år som jag gillade skridskoåkningen i Vasaparken. Sedan har vintern mer eller mindre varit en årstid som jag har kunnat varit förutan.


Men jag liksom många andra tycker att landskapet blir vackert i vinterskrud. Det kan jag inte bortresonera. Men det finns ju vykort med vintermotiv, ha, ha ha.


Flytten till Skåneland var en av anledningarna till att slippa vintern. Ja, slippa helt begrep jag nog att det inte skulle bli. Men två Borevintrar på rad av fyra, trodde jag inte på. Men nu är det som det är. En tröst i denna bedrövelse är, om några månader max, så är våren här. Snälla högre makten, gör mig inte besviken även på den punkten.


    

Mycket vitt.



Av Åke Johnson - 2 december 2010 13:47

Jag uschande så förra vintern för snön. Men fortsätter det vädret som vi har just nu så är förra vintern ingenting mot nuläget.

Lokalradion varnar, pågatåg står stilla, bilar kan inte köra o s v. Vem kunde tro det här för någon vecka sedan ?

En bekant skulle på jobb i Kristianstad i dag, men ingalunda. Var bara att sitta hemma. Bandvagnarna kör i skytteltrafik ute på landsbygden till folk som är insnöade med mat och hemvård. Ja, tänk hur det kan bli.

Fortsätter det här och det sägs så från SMHI, så blir det jätteproblem i morgon bitti. Var ute med slungan nu på morgonen. När garageuppfarten var klar och jag vände mig om så var det snudd på att bara börja om. Men det blåser så jäkligt så det är svårt att vara ute så jag väntar ett tag till.

Av Åke Johnson - 2 december 2010 09:40

Nu varnas det för snöovädret. Klass 1. Undrar hur klass 2 är ?

Jag känner mig verkligen insnöad bildligt talat.

      

**********************

**********************

Av Åke Johnson - 1 december 2010 17:00

I går var det upploppet på Datacirkeln som jag håller i.

Frågade lite försynt om de tycker att de lärt sig något nu när det bara är två ggr kvar. Jag fick ett bejakande svar, som gladde mig. Vi var inte full styrka, några vågade sig inte ut i den myckna snön och mer har det kommit i dag också.

Det har banne mig snöat hela j..la dagen. Undrar vad vi har gjort för ont att redan få så här mycket snö. Men jag ska väl inte klaga, jag har ju slungan. Den har verkligen fått göra rätt för sig.


Nästa vecka är planerat ett Operabesök i Malmö. Madama Butterfly. Måtte inte detta snöa inne nu bara. Gick en runda med vovven, hörde från stationen att tåget mot Malmö var inställt. Bussar sätts in.

Jag höll på att säga till mig själv, ”vad var det jag sa”. Ny vinter och mer inställda tåg. Lärde man sig ingen från förra vintern. Men, Reinfeldt och & har dragit ned på underhållspengen till Banverket. Smart

    

 ****    ****

**************

Presentation


Skånepågen
En Socialdemokrat som tror på att Sverige kan bli ännu bättre med en rättvis politik.

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7
8
9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20
21
22 23 24 25 26
27
28
29
30
31
<<< December 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Skapa flashcards