Skånepågen, politik och annat.

Direktlänk till inlägg 24 juni 2010

Himma vid.

Av Åke Johnson - 24 juni 2010 19:47

Så är vi himma igen. Joårå, lite skånska har jag nog lärt mig.

Frasen är väl också bekant, borta bra men hemma bäst.

Dörren öppnades, en växthuseffekt slog emot mig när vi öppnade. Ett tilltäppt hus i en vecka ger effekt.

En underbar dag även denna dag, dag före Midsommarafton. Vi fick brunch i dag hos släktingen. Som bl a innehöll äggakaka med stekt spickeskinka.


Sablar tänkte jag, jag som numer tänker på vad jag stoppar i mig. Men, ingen regel utan undantag. Det vill säga i dag frossade jag i en av mina älsklingsrätter.

Äggakakan var så där alldeles krämig innui och fläsket det var så gott som bara en spickeskinka kan bli. I kväll och framöver åter till matordningen.


Vädret himma vid hade varit lite sämre än Båstadsvädret. Det betyder att blommorna hade klarat sig jättefint.

Nu får jag nog ta fram stången snart, ja, ha ha , den som står på bordet till varje midsommarafton.

(bilden är äldre men smaken var lika härlig)


      

 
 
Zandra

Zandra

24 juni 2010 20:34

Tackar så mycket! Håret blir alltid extra fint när en frisör piffat till det också.

Mums! Det där ser smarrigt ut! Och ibland måste man unna sig!

Trevlig midsommar!

http://drak.bloggagratis.se

 
Sanna

Sanna

24 juni 2010 21:20

Har också en bordsstång som jag ska ställa fram. Tack för den påminnelsen!!!!

Kan tänka mig att det var instängt hemma hos er men det brukar ju räcka att ställa i korsdrag en stund.

Du och din förbaskade äggakaka...nu blev jag ju sä där sugen som man bara kan bli på det salta vs neutrala krämiga kakan.
Fast imorgon ska det bli sill och potatis och senare kött på grillen så jag får hålla mig till nästa vecka.

Trevlig midsommar på dig nu och ha det så trevligt!

http://sancha.bloggplatsen.se

 
GladaKatarina

GladaKatarina

24 juni 2010 21:40

AAAAAAAHHH, för sören! Äggakaga är ALLTID bra!! Vilken frestbild!! :-D

Glad midsommar!!

http://gladakatarina.bloggagratis.se

 
AnnE.

AnnE.

25 juni 2010 12:32

Äggakaka låter väldigt skånskt för mig./Ja, skånska ja.. Är kanske "Ett hopplöst fall", men det var i slutet av maj 2001 som jag och en kvinna som är född i Malmö skulle äta lunch ute i Helsingborg. Jag bjöd då och kommer på mig att säga "Fim" istället för "Fem" i samband med att jag betalade... Jag har en tendens att ta efter helt spontant så det blir så här och även på Gotland bl.a också. Kan låta lite tokigt kanske men jag gör mig inte alls till och försöker vara märkvärdig utan det kommer helt spontant.

http://elisannw.bloggplatsen.se

 
Lena

Lena

25 juni 2010 13:10

Önskar er en fin Midsommar!!!
Kram! /Lena

http://frallorna.bloggplatsen.se

 
Flanören...

Flanören...

26 juni 2010 12:48

Äggakaga med steget fläsk, det är mat det.
Åt det på Brösarps gästgiveri en gång.

När vi kom hem hittade vi ett recept i "Svenska landskapsrätter".
Efter ett tag tog vi oss före att laga det.
I receptet stod det "mad för tvo hongria skåningar".
Vi hade kunnat föda 6-8 hungriga Västgötar på det!

http://www.nabbsjuan.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Åke Johnson - 22 december 2017 12:30

  Jag ber att få önska alla bloggvänner en GOD JUL och ETT GOTT NYTT ÅR.   ...

Av Åke Johnson - 5 oktober 2017 10:36

Jag hade höga förväntningar på staden och förväntningarna anammades med råge. Påminner en hel del av Prag, skulle man kunna säga. Fast jag upplevde att Budapest är större. Många vackra hus och parker, breda fina gator och framför allt rent och snyg...

Av Åke Johnson - 17 september 2017 11:35


Hej bloggen. Det var länge sedan jag skrev något här. Men jag lever och har hälsan kan man nog säga. Mitt öga får fortsatt behandling på Kristianstad sjukhus med jämna mellanrum. Läkeriet har bromsat upp utvecklingen av sjukdomen vilket är mycket p...

Av Åke Johnson - 13 april 2017 09:52

        Trevlig och Glad Påsk önskar jag alla som tittar in på min blogg.      ...

Av Åke Johnson - 23 mars 2017 10:38

Nu är det klart. Så blev det klart med årets resa med goda vännerna från Sollentuna. Det här året håller vi oss i Sverige. Vi ska göra en kryssning med Birka Cruises från Sthlm som tar oss till Höga kusten, Härnösand och Luleå. Utflykter på båda re...

Presentation


Skånepågen
En Socialdemokrat som tror på att Sverige kan bli ännu bättre med en rättvis politik.

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4
5
6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< Juni 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Skapa flashcards