Skånepågen, politik och annat.

Alla inlägg den 13 juni 2010

Av Åke Johnson - 13 juni 2010 09:45

Jag tycker man kan se en stor förändring betr intresse och publik när det gäller fotboll.

När jag var grabb så var det en utpräglad sport som utövades av killar, grabbar, män. Min huvudarena för att gå och titta på matcher var Råsunda fotbollsstadion och i viss mån Sthlms Stadion.

Män, karlar så långt ögat såg. Såg man en tjej, kvinna så tittade man en gång till för att kolla att man såg rätt.

På senare år så har det förändrats. Kan det ha att göra med damfotbollen möjligen.


Sonen och jag gick flera ggr tillsammans på Sthlms Stadion och såg Djurgårdens IF. Jag fick fribiljetter från jobbet så varför inte. Även för en inbiten AIKare som jag kunde det vara kul trotts allt att se Djurgården emellanåt att åka på pumpen.

Företaget där jag arbetade sponsrade Djurgården, därav friplåtarna. Det här var någon gång mellan 2002 till 2004. Det var senast som jag var på fotboll. Då såg jag många tjejer, ensamma kvinnor, o s v. Förändringen var märkbar helt enkelt mot tidigare.


Om man sätter det emot dagens VM i TV rutan som nu pågår så undrar jag hur det ser ut i olika hem. Sitter man och hustru som klistrade framför burken nu och tittar. Eller är det som förr, gubben sitter ensam och frun gör något annat. Men det är klart, idag har många hushåll mer än en TV apparat.

Ändå rapporteras det i media om problem i familjelivet runt VM i fotboll. En del tar ut sin semester p g a VM. Sambon och fruar känner sig övergivna, allt enligt dagens lokaltidning på Österlen.


För egen del så har tittandet eliminerats till just stora mästerskap som OS,VM och EM. Likaså när det gäller Fri idrott.

Varför ? Jag vet inte vad jag ska skylla på, kanske att andra intressen har tagit överhand.


Ett intresse som stått sig genom mitt liv är Opera. Jag fick verkligen mitt lystmäte tillgodosett i går kväll. Två timmar och 20 minuter av idel pärlor från Baden Baden genom SVT 2.


Tänk att en kvinna kan vara så vacker och även begåvats med en sån röst.


   

 ////    ////


Presentation


Skånepågen
En Socialdemokrat som tror på att Sverige kan bli ännu bättre med en rättvis politik.

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4
5
6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< Juni 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards