Skånepågen, politik och annat.

Alla inlägg den 4 mars 2010

Av Åke Johnson - 4 mars 2010 15:32

Jag såg det första programmet i en serie av, ja hur många var det nu

då ? Mins inte.


Jag måste säga att han är påläst i ämnet. Finns Gud och hur många är dom. Gud alltså ?

Han har också skrivit några böcker i ämnet som jag dock inte har läst. Han är ju också teologie hedersdoktor vid Lunds Universitet, Gud be vars.


Hans uppväxt påminner lite om min, i den meningen att han kommer från ett hem med troende föräldrar. De Baptister, mina i Svenska Kyrkan.

För säkerhets skull besökte mamma även Frälsningsarmen ganska ofta, kanske beroende av musiken. Men det vet jag inte så noga.

Men vad jag vet, var att jag fick som barn gå i dubbla Söndagsskolor. Först i Statskyrkan sedan i Frälsis, men några timmars mellanrum, för säkerhets skull, kanske.


Gardell menar att han fick lära sig att det fanns en god Gud och en förmanande och straffande Gud. Det här känner jag igen.

”Akta dig så du inte får straff”, kommer jag ihåg mamma sa många gånger. Uppfostran var väl så på den tiden kanske. Lyder man inte, sköter man sig inte, uppför man sig inte så får man straff, av någon som heter eller hette Gud. Ja det var då det !


Men det är klart mycket som som man lärt som barn sitter fortfarande i. Även om distans finns. Troende eller inte, jag tror på en högre makt. Vad den makten heter har jag ingen aning om, men jag kallar den omutlig ärlighet.


Skall bli kul att följa den här serien om jag nu har möjligheter till varje avsnitt. Men det kan vara lite tveksamt, det brukar allt som oftast krocka med något annat.


Livsåskådnings och religionsfrågor är intressanta. En del av de fundament som vi alla står på i vår vardag.


Presentation


Skånepågen
En Socialdemokrat som tror på att Sverige kan bli ännu bättre med en rättvis politik.

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6
7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18
19
20
21
22
23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Mars 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards