Skånepågen, politik och annat.

Alla inlägg under februari 2010

OS.

Av Åke Johnson - 13 februari 2010 17:55

Åsså är det OS dax.

Vi hörs   


Alla hjärtans dag på Er, föresten   

Av Åke Johnson - 13 februari 2010 09:46

I dag blev det ingen resa till Höör p g a snöoväder. Det har snöat hela natten och mer ska det komma. Blåsten gör inte saken bättre för de Skånska vägnätet speciellt här på Österlen.

Även om solen försöker komma fram just nu så väntas mer snö.


Skickar med en bild på vår innergård. Kompostbehållaren syns snart inte, ja snö finns och blir över.

 


Av Åke Johnson - 12 februari 2010 11:32

Letade fram en bild från Februari förra året. Att jämföras med årets.

Snacka om bättre förr. Man behöver ju bara gå ett år tillbaka :-).


 

Hugo, vovven sitter och undrar allt emellanåt om inte detta snöande ska ta slut någon gång.

Han tycker nog att det är svårt att veta var han skall göra av det det han måste göra ute.

 

Annars då, mer snö väntas, tyvärr. Bäst att skotta fram bilen, i morgon blir det politik igen i Höör. Bäst att ta god tid på sig.

 

Av Åke Johnson - 12 februari 2010 10:08

Härligt med Fredagar.

Av Åke Johnson - 11 februari 2010 18:20

Kan man vara alla människor till lags ? Naturligtvis inte.

Kan alla hålla isär, sak och person ? Naturligtvis inte, eller snarare, tyvärr inte.


Nått jag lärt mig genom mitt politiska engagemang är det sistnämnda, hålla isär sak och person.

Sosse som jag är, så har jag några i min bekantskapskrets som är borgare. Högerfolk kan vara jättetrevliga i det privata men dryga och djävliga i största allmänhet när politikervästen kommer på. I det politiska samtal kan vi vara som hund o katt. Men så fort politikervästen åker av så är tonen en helt annan.

Det finns högerpolitiker som fortfarande raljerar med Kommunist till en Vänsterpartist när den västen sitter på. Aja baja.


Det här att synkronisera med olika människor är ganska intressant.

Jag nämnde att bekantskapskretsen består av en del ”blåa” människor. Nu kan man ju undra, varför har det blivit så.

Det första man frågar en person är ju inte ”å vad röstar du på då”. Det har nog bara blivit så att våra fritidsintressen, hobbys, har varit ganska lika.


Mitt Operaintresse vaknade väldigt tidigt. Å hur var det då, på den tiden. Överklassintresse att lyssna på Operamusik, fint som fan för att inte säga överklassfasoner att gå på Operan. Detta har ju förändrats med tiden.

Ta tennis och sedan golf. Överklass. I dag är båda sporterna legitima vilken klass man än tillhör.


Bland vänner o bekanta så vet jag naturligtvis inte allas politiska tillhörighet och det är heller inte nödvändigt eller har någon betydelse.

Är det då skillnad i samtalet, på festen, när det är party, på dessa personer beroende på deras politiska tillhörighet.

Det finns sossar som inte kan prata annat än politik och borgare som bara måste prata ner en sosse. Så är det ju.

Men jag vill påstå att i dag, kan man varken på det yttre eller i ordet märka skillnad på partitillhörighet, men det gjorde man förr.


Men kommer man till en fråga som t ex, sjukvård, skola, barnomsorg, ja helt enkelt vår välfärd, då måste man passa sin tunga om vi nu sitter i goda vänners lag. Tendensen kan bli politik snack hela kvällen, vilket inte var meningen.

Men vänskapen består trotts skillnaderna i åsikter. Man kan spotta på varandra i sakfrågan, men aldrig på personen.

Man måste ha utgångsläget klart för sig. Man kan diskutera en åsikt, men aldrig chikanera personen bakom. Så tycker jag i alla fall.


Synsättet på politikens utformning mellan vänster och höger är i grunden så skilt från varandra, så det går knappt att beskriva.

Därför hoppas jag att vissa medborgare som tillhör LO kollektivet tar sitt förnuft till fånga och röster rätt, den här gången.

Högerpolitik kan aldrig förenas med sann välfärdspolitik med en sann fördelningspolitik som arbetats fram under många år. Att bli lockad av 1000 kr mer i månaden när man jobbar, slår hårt mot arbetslösa, sjuka och den allmänna välfärden.

”Det borde Du ha tänkt på som la din röst på borgarna”, vill jag säga till dessa personer.

Högerpolitik kan aldrig bli det samhälle som vänsterfolket stävar efter och har också byggts upp under många år, som nu har till viss del raserats helt.


Valår, det märks va ?



Av Åke Johnson - 10 februari 2010 14:05

SAS har väl varit på tapeten länge. Men nu är det tydligen värre än värst.


Regeringen, Maud Olofsson deklarerar hjälp med skattebetalarnas pengar. Är det skattebetalarnas mening att SAS skall ha den hjälpen.

SAS har funnits så länge jag levt. Men vad utav. Ja senare år i vart fall av skattebetalarnas pengar.

Undra hur resonemanget lyder från Regeringen.

Varför prioriteras SAS och sälja bort Vin o Sprit t ex.

Varför stötta SAS och inte Saab.

Nu vet jag att Sossarna också värnar om SAS.

Jag ställer mig ändå frågan, Varför ?

Ett bolag som bär på så tunga förluster år efter år. Är det status för ett land att äga ett flygbolag ?


Undrar vad alla miljöpartister tycker om det här. Är det inte flyget som skitar ner vår miljö allra mest av transportmedlen.

Men det är klart. Flyget finns för att stanna. Men en fråga som man kan ställa sig, ska skattebetalarna bekosta nedsmutsningen av miljön till ett bolag som lever på övertid ?


Av Åke Johnson - 9 februari 2010 16:58

I dag har det varit mera normalt, om jag säger så. Ett möte på morgonen i Byggnadsnämnden.

I går tre möten, som var från tidig morgon till sen kväll. Ibland kör det ihop sig.

Tur att det inte är så varje dag.


Nyhetssändningen i går eller var det i förrgår rapporterade om att Arbetsförmedlingen skall böta 60.000 kr till en person som vägrat att ta i hand vid ett besök hos en kvinnlig VD.

Ibland undrar jag om det är sant det man ser och hör. Mannen tog inte i hand p g a sin religion. Hon var ju kvinna också.

Jag hoppas att AF överklagar. Någon motta får det väl ändå vara.

Religionfriheten i all ära, men här hälsar man på folk på ett visst sätt, ska religionen sätta käppar i hjulen för det. Jag bara undrar.


Den här historien är matjord för Sverigedemokraterna.

Av Åke Johnson - 8 februari 2010 16:07

Slit å släp, vem sa det ? Ur någon TV serie tror jag.

Men denna dag är det faktiskt lite släpigt.

Hinner inte mer än så här i dag.

Lägger in några nya ordspråk :


Framtiden var bättre förr.

Först till skrivarkön får först skriva ut.

Hårt arbete lönar sig i framtiden, lathet lönar sig nu.

Ju fler kockar desto större fackförening.



Presentation


Skånepågen
En Socialdemokrat som tror på att Sverige kan bli ännu bättre med en rättvis politik.

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5
6
7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
<<< Februari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards