Skånepågen, politik och annat.

Direktlänk till inlägg 30 september 2009

Apropå äpplen.

Av Åke Johnson - 30 september 2009 08:01

 

Min lilla omröstning om hur vi äter äpplen blev som följer.


Bara Svenska sorter 14,4 %

Alla sorter 71,4 %

Äter inte äpplen 14,3 %




Årets äppeltavla i Kivik är på ett sätt fantastisk på ett sätt inte.

Man ska väl inte jämföra de olika tavlornas motiv men jag kan inte låta bli ändå. Om jag jämför så tycker jag att förra årets var finare.

Men oavsett vilket, så är det fantastiskt arbete de gör med bara äpplen av olika färger.

Vi var där i går eftermiddag. Vi skulle inte trängas med så mycket folk tänkte vi. Men icke sa Nicke,

folk var det trotts att det var Tisdag eftermiddag och kl var 16.30 Flera turistbussar var nere vid hamnen med turister som ville se tavlan. Men nog är den sevärd. 35.000 äpplen utgör motivet.

3 ton väger den.

Var det mycket folk i går hur skulle det då inte ha varit under helgen på själva äppelmarknaden.


Efter titten på tavlan blev det middag på Kiviks musteri. Restaurangen heter ?, ja vad tror ni, just det, kärnhuset, fyndigt och slående.

Ett jättefint salladsbord var uppdukat till dagens middag som bestod av kyckling med ostsås med kokt potatis till.

Salladsbordet kunde man ha blivit mätt på bara det. Tänk vad olika sallader det finns och olika tillbehör som är gjorda av äpplen och dess saft.


Mätta och belåtna vandrade vi ut i äppellunden alldeles bredvid i skymningen som nu så här års kommer smygande reden vid 5 tiden.

Vovven fick en liten bensträckare och vi med för all del. Tänk ändå vad livet kan vara härligt.

 



 
 
Skogshuldran Titti

Skogshuldran Titti

30 september 2009 08:46

Fantastisk tavla! Har aldrig sett nå´t liknande.
Äpplen är gott, både på längden och tvären.
I Huldrans trädgård växer det Gravensteiner. En pålitlig sort som ger bra skörd mest varje år!

http://skogshuldran.bloggagratis.se

 
Tintin Belisida

Tintin Belisida

30 september 2009 11:13

Håller med föregående - tavlan är verkligen fantastisk. Något i hästväg skulle man kanske kunna säga här... Du har fått till en del poesi måste jag då säga. Och jo, Kärnhuset är då verkligen fyndigt. Det beror säkert på hur vädret är men menar du att skymningen kommer smygande redan runt 17???!!! Här går solen ner strax efter eller runt 18.30 så det borde ju vara senare än 17, kanske mer runt 18 skulle jag tro. Var ute efter kl. 18 igår och det var ju fullt dagsljus, inget "skymningsland" direkt!

http://elisannw.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Sanna

1 oktober 2009 11:15

Underbar tavla och ett otroligt "pill-jobb"!
Syns väl bäst en bit ifrån också.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Åke Johnson - 22 december 2017 12:30

  Jag ber att få önska alla bloggvänner en GOD JUL och ETT GOTT NYTT ÅR.   ...

Av Åke Johnson - 5 oktober 2017 10:36

Jag hade höga förväntningar på staden och förväntningarna anammades med råge. Påminner en hel del av Prag, skulle man kunna säga. Fast jag upplevde att Budapest är större. Många vackra hus och parker, breda fina gator och framför allt rent och snyg...

Av Åke Johnson - 17 september 2017 11:35


Hej bloggen. Det var länge sedan jag skrev något här. Men jag lever och har hälsan kan man nog säga. Mitt öga får fortsatt behandling på Kristianstad sjukhus med jämna mellanrum. Läkeriet har bromsat upp utvecklingen av sjukdomen vilket är mycket p...

Av Åke Johnson - 13 april 2017 09:52

        Trevlig och Glad Påsk önskar jag alla som tittar in på min blogg.      ...

Av Åke Johnson - 23 mars 2017 10:38

Nu är det klart. Så blev det klart med årets resa med goda vännerna från Sollentuna. Det här året håller vi oss i Sverige. Vi ska göra en kryssning med Birka Cruises från Sthlm som tar oss till Höga kusten, Härnösand och Luleå. Utflykter på båda re...

Presentation


Skånepågen
En Socialdemokrat som tror på att Sverige kan bli ännu bättre med en rättvis politik.

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21
22
23 24 25 26 27
28 29 30
<<< September 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards