Skånepågen, politik och annat.

Alla inlägg den 19 september 2009

Av Åke Johnson - 19 september 2009 18:56

Kyrkoval i morgon, glöm inte det.

Pågen är engagerad nästan hela dagen i morgon.

Vi ses vid valurnan.

Av Åke Johnson - 19 september 2009 15:53

Hugo  

Han heter faktiskt så. Hugo för oss, Hugo Boss i stamtavlan.

Han bor hos oss sedan några månader tillbaka.

Vi hade hans bror också boende här, Viktor, Kalvin Kleine i stamtavlan. Men redan efter tredje veckan så var maktkampen dem emellan igång.

För några veckor sedan så eskalerade det till riktigt slagsmål så det slog gnistor.


Jag visste sedan tidigare att ta två bröder ur samma kull är som att spela på lotteri. Vissa ”experter” avrådde och vissa menade, bl a Svenska Kennel klubben, att det var bara att prova när jag frågade om råd. Chansen var 50 % menade man, att det skulle funka. Men det gjorde det faktiskt inte, inte till min och vovvarnas belåtenhet i alla fall.

Problemet kommer, om det kommer, vid ca 1 års ålder sa experterna. Jag såg vart det barkade hän redan nu. Nåja, Viktor fick åka tillbaka till kenneln igen. För allas trevnad och välbefinnande. Bra att det hände så tidigt ändå, kan jag tycka.


 Vi har fått en fin kontakt med uppfödaren och hon var definitivt med på galoppen när jag ville ha detta med i kontraktet med vovvarna att om det inte funkade så får vi lämna tillbaka en.


Tomheten blev för stor efter våran Giovanni.

 

Men vi hade bestämt att en så pass stor hund som en Engelsk Springer Spaniel skulle det inte bli den här gången. Inte på grund av storleken så mycket utan av hundens styrka.


Hugo är en Amerikansk Cocker Spaniel. Båda föräldrarna är så kallade Champinjoner. Är ju fint som sjutton om man tycker om utställningar. Men just utställningar bryr vi oss inte så mycket om, men valpkurs blir det och lite hundvett skall det bli.

Finns det något mer fantastiskt än se en hund lyda sin förare. Det är verkligen något att lägga ned lite arbete på. Kurserna är nyttiga både för husse, matte och vovvarna.


Hur går det då för Hugo när brodern inte är här längre. Bra tycker jag. Kanske rent av skönt för honom att vara medelpunkten. Men vilket barn tycker inte det.


Viktor har kommit sig väl tillrätta hos kennelmamman och hans andra kompisar i flocken där.

Väl så viktigt tycker jag.


Det bästa hos människan är hunden. Jag skriver under det många gånger om.


PS. Blir lite valp bloggning nu framöver kanske om inte politiken sätter käppar i hjulen förstås :-). DS.




Av Åke Johnson - 19 september 2009 08:20

Efter en kylig natt, + 6,0 grader börjar solen att komma upp. En snabb morgonpromenad ( 06.45) gav vid handen att hösten är på gång. Även om jag motsträvigt inte vill det.

Hög luft, lite kyligt, dimmor, fukt överallt, gräset är blött. När man går över gräsmattan blir det fotavtryck i mattan.

Solen börjar att synas, solen och jag gjorde sällskap över stora torget. Inte en människa ute vid den här tiden på morgonen. Jo, kanske någon ändå, som snabbt rusade mot järnvägsstationen, för att åka till sitt arbete kanske. Hon såg inte allt det vackra som jag såg. Att ta en tidig morgonpromenad kan ge syner för vårt inre.

Tänk ändå att åter få möta dagen och solen som skall ge en smak av sensommar.


   

Presentation


Skånepågen
En Socialdemokrat som tror på att Sverige kan bli ännu bättre med en rättvis politik.

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21
22
23 24 25 26 27
28 29 30
<<< September 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Skapa flashcards