Skånepågen, politik och annat.

Alla inlägg den 2 september 2009

Av Åke Johnson - 2 september 2009 20:27


Många säger att kyrkan har spelat ut sin roll i vår tid.

Ingen människa tror på skapelseberättelsen som står i bibeln.

Vissa menar att de är ateister, de tror inte att de inte finns någon Gud, någon högre makt. Varför skall de då vara medlemmar i kyrkan.


Det brukar heta, när nöden är som störst är hjälpen som närmast. En sanning kanske med modifikation, men ändå. Men en sak är tämligen klar, kyrkan står där, om jag råkar ut för nöd. Om jag söker ro för bara någon minut, så står kyrkan där.


Ett bevis på att kyrkan tar hand om, är väl om något tragiskt har hänt. I familjen eller av någon stor naturkatastrof.

Ta Tsunamin som ett exempel. Kyrkan gjorde ett jättejobb i denna för Svenska medborgare så tragiska och stora naturkatastrof.

När någon tragiskt händer, ett barnamord kanske, var samlas befolkningen, ung som gammal, i kyrkan.


Även om vi inte ”tror” så vet jag att kyrkan förenar, lugnar ner, tar han om.

Kyrkan är så mycket mer än, dop, konfirmation, bröllop och begravningar.


Det är som det lilla barnet som blir rädd för något, de ropar på mamma eller pappa. Så är det också för oss som är äldre, vi kan inte bortresonera den högre makten.

Hur många ggr har man inte sagt omedvetet ”Å herre Gud” eller lyssna på TV nyheterna från världens alla hörn, Gud är med i olika former, kanske bara som en fras, men ordet, meningen, trösten finns där.


Jag tror på en högre makt. Om han heter Gud och har en son som hette Jesus, det vet jag faktiskt inte.

Men vad jag vet är, om inte min högre makt hade funnits, då hade jag inte suttit här och skrivit detta inlägg, fått uppleva mina barns uppväxt, följa barnbarnen i sin utveckling och ta del av all den skönhet Österlen ger mig varje dag.

Jag hade heller inte fått ta del av mitt lands utveckling, ett land som jag är så stolt att få bo i så ögonen blir fyllda av tårar. Jag älskar min högre makt och är tacksam att vi tillsammans fixade det.


Gud ge mig sinnesro,

att accepter det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan,

och förstånd att inse skillnaden.


Efter denna lilla bön, eller dikt om ni så vill, lever jag varje dag. Jag har gjort det nu i 27 år. Testa det du också, känn kraften i orden om du behöver dem.


Ge den högre makten och kyrkan en chans.


Bilden nedan Benestads Kyrka med utsikt mot Fyledalen.


Av Åke Johnson - 2 september 2009 07:28


I går eftermiddag och kväll var det kyrkopolitik för hela slanten för mig.


Alla partier som ställer upp i valet mobiliserar mycket tid och kraft. Intresserade människor med blogg skriver om valet. Insändare skrivs i olika tidningar. Alla med målet att folk ska gå att rösta.


Tack till alla som kommenterade mitt inlägg den 30 Augusti. Alla har rätt som vill yttra sig t o m sympatisörer för Sverigedemokraterna och Piratpartiet. Jag tycker, till skillnad från vissa, att debatten måste tas med alla. Inget skall vara osagt. Att lyssna är halva debatten, var det någon som sa. Att lyssna är en konst.

Allt det här gör vi ju för att så många som vi någonsin kan locka till röstning är en framgång.


Varför gör vi det ? För att vårt parti skall få så många röster som möjligt ? Självklart är det så. Men även för att hålla demokratin vid liv och visa respekt för de olika partiernas valprogram.



Presentation


Skånepågen
En Socialdemokrat som tror på att Sverige kan bli ännu bättre med en rättvis politik.

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21
22
23 24 25 26 27
28 29 30
<<< September 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Skapa flashcards