Skånepågen, politik och annat.

Direktlänk till inlägg 20 augusti 2009

Skolstart och arbetslöshet.

Av Åke Johnson - 20 augusti 2009 08:22


Nu i dagarna är det skolstart. Förväntningarna är säkert stora i många hem hos barn men även för föräldrarna.

Kommer ihåg när mina barn skulle börja i 1 klass. Oj oj oj, vilka förväntningar. En ny värld skulle öppna sig för de små. Från att livet varit en lek skulle lite allvar komma in i deras värld.


Jag kommer ihåg sonen sa, vi fick stå i ett långt led innan vi fick gå in. Tänka sig, bara det.


Jag frågade en liten kille, till en bekant till oss, som nu ska börja i skolan.


-Ska det bli kul att börja i skolan.

-Nä, det tycker jag inte, för jag vet inte om jag har tid med det.


Han är lite lillgammal av sig och hjälper sin pappa så mycket det går på faderns byverkstad.


Så har vi också en annan sida av myntet.

Grannens pojke gick ut gymnasiet nu i våras. Han som många andra gick direkt ut i arbetslöshet efter skolan.

Jag kan bara säga, börja med arbetslöshet, inskriven hos Arbetsförmedlingen, vilken start på vuxenlivet.

 
 
Mita

Mita

20 augusti 2009 10:06

Skolstarten, ja det var länge sedan det, men visst var det spännande!!

Ang blommingen så brukar inte vallmon blomma denna tiden eller så är det jag som har väldigt dåligt minne..

http://rocotopeppers.bloggagratis.se

 
GladaKatarina

GladaKatarina

20 augusti 2009 11:06

Hmmm, många tankar där. Ger perspektiv!

http://gladakatarina.bloggagratis.se

 
Ingen bild

malte o snoki me matte

20 augusti 2009 12:25

hej skånepågen, tack för inlägg! här var det riddartema minsann! är det du månne? taxpussar

 
Elisabeth

Elisabeth

20 augusti 2009 12:42

Gick 4 år i gymnasie/gymnasieskola, eftersom jag inte hade fått något jobb, men sedan fick jag ju. Hade en del vikariat och något sommarjobb men sedan fick jag en tillsvidare-anställning inom Regeringskansliet i Stockholm.

http://elisannw.bloggagratis.se

 
Sanna

Sanna

20 augusti 2009 13:55

Jag har försökt påverka mina barn att fortsätta studera istället. Så den ena sonen är klar och har fått ett bra jobb och den andra han går sista året på högskolan och längre än så kan han inte komma. Vad det blir för jobb återstår att se.

Sorgligt med denna stora arbetslöshet och förvånar mig trots allt hur invandrarna hankar sig fram genom att de går ihop sig och startar eget, pizzerior, mathak, skomakare etc. Det är trots allt lite annat tåga i många av dem om jag jämför med Svensson som inte vill ta i vissa arbeten.

Generellt givetvis i mitt svar!

http://sancha.bloggagratis.se

 
Eva

Eva

20 augusti 2009 23:03

Hehehe...har inte tid :). Det var en bortförklaring jag inte hört förr... :)

http://www.gruddelin.bloggagratis.se

 
Skogshuldran Titti

Skogshuldran Titti

20 augusti 2009 23:47

I min kommun stängdes en av skolorna. Under sommarlovet! Gissa om det varit liv i luckan?!
Liv i luckan var det under FESTIVALEN i somras också. Kolla hos mig så får du se några glimtar från de dagarna!

http://skogshuldran.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Åke Johnson - 22 december 2017 12:30

  Jag ber att få önska alla bloggvänner en GOD JUL och ETT GOTT NYTT ÅR.   ...

Av Åke Johnson - 5 oktober 2017 10:36

Jag hade höga förväntningar på staden och förväntningarna anammades med råge. Påminner en hel del av Prag, skulle man kunna säga. Fast jag upplevde att Budapest är större. Många vackra hus och parker, breda fina gator och framför allt rent och snyg...

Av Åke Johnson - 17 september 2017 11:35


Hej bloggen. Det var länge sedan jag skrev något här. Men jag lever och har hälsan kan man nog säga. Mitt öga får fortsatt behandling på Kristianstad sjukhus med jämna mellanrum. Läkeriet har bromsat upp utvecklingen av sjukdomen vilket är mycket p...

Av Åke Johnson - 13 april 2017 09:52

        Trevlig och Glad Påsk önskar jag alla som tittar in på min blogg.      ...

Av Åke Johnson - 23 mars 2017 10:38

Nu är det klart. Så blev det klart med årets resa med goda vännerna från Sollentuna. Det här året håller vi oss i Sverige. Vi ska göra en kryssning med Birka Cruises från Sthlm som tar oss till Höga kusten, Härnösand och Luleå. Utflykter på båda re...

Presentation


Skånepågen
En Socialdemokrat som tror på att Sverige kan bli ännu bättre med en rättvis politik.

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10
11 12
13
14 15 16
17 18 19 20 21
22
23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Skapa flashcards