Skånepågen, politik och annat.

Direktlänk till inlägg 27 juli 2009

Pride festival ?

Av Åke Johnson - 27 juli 2009 18:49


Nu närmar sig Pride festivalen i Stockholm.


Från att ha haft en väldigt gammaldags åsikt betr. homosexuella personer vill jag nog påstå att jag blivit mera förstående.

Tidigare så betraktades dessa personer som sjuka. Hade någon defekt i hjärnan helt enkelt. Socialstyrelsen betraktade detta som en sjukdom. Samhället lika så, naturligtvis. Allt det här vet nog de flesta. Men som bakgrund är det värt att veta att den hållningen var det under min uppväxt.


Men att för kärleks skull betraktas som sjuk, är ju sjukt i sig, naturligtvis.

Jag har på senare år också förenats med tanken, kärlekstanken.

Nu kommer nästa steg.

Pride festival.

Varför ? Kan någon förklara det för mig.

Är det för själva jippots skull, mer eller mindre framstående kändisar, politiker, fotbollslag vill vara med. Eller är det för sakens skull.

Frågan om homosexuella personer vet vi är fortfarande lite het. Vigsel, skaffa barn o s v.


Jag har i alla fall kommit så långt att kärleken mellan två människor måste accepteras oavsett kön.

Men varför en hel festival. Kan inte dessa människor göra som alla andra, leva med varandra utan åthävor.

Finns väl ingen heterosexuell parad ?


Men jag kanske kommer att förstå det också, vad det lider.


Bilden nedan, ingången till vinkällaren, Kronovalls slott.



 
 
Mita

Mita

27 juli 2009 21:21

Hmm, tänkte faktiskt på det idag, varför en festival?
Bara för att vi har sexuella olikheter så måste det ju inte vara festival för det.
Vill påpeka att jag är totalt fördomsfri men vaj förstår bara inte hela grejen med det..

http://rocotopeppers.bloggagratis.se

 
Sanna

Sanna

27 juli 2009 21:22

De måste ju få ha sin fest och för att belysa sin läggning.

Vi kanske också kan ha en men antar att det skulle bli så mycket folk att vi inte hittade varandra i slutänden. :)

Nej av det skälet åker jag inte till storstaden i alla fall.

Ha det gott!

http://sancha

 
Elisabeth

Elisabeth

27 juli 2009 22:09

Var det inte så sent som 1979 eller så som det var en diagnos eller vad man ska kalla det, enligt Socialstyrelsen? Det är väl först på senare år som det har börjat "hända saker" på det området. Kanske det finns en festival för att "ta fram det i ljuset" mer. Bara en tanke. Har aldrig vare sig varit på en festival eller sett på. Flyttade ju från Stockholm i slutet av maj 1997 och detta kom väl till senare. Vet inte om andra städer i Sverige har detta, kanske det kommer så småningom. För det finns ju homosexuella personer överallt. Jag skrev ju själv ett inlägg om detta tidigare. Hörde i Naturmorgon och har också hört det förut i olika sammanhang att homosexualitet förekommer bland många djurarter, mer än man har trott och således är något naturligt. När det gäller att ha barn är detta ju något man kan ordna på annat sätt i så fall. Det har ju med personligheten att göra, inte med kön, om man blir en bra förälder eller inte./Vet inte om jag har skrivit det tidigare, men jag tycker att din bakgrund är så läcker och annorlunda. Bilden i det här inlägget är fin också.

http://elisannw.bloggagratis.se

 
Skogshuldran Titti

Skogshuldran Titti

27 juli 2009 22:52

Vad är väl en Pride-festval mot en flygtur i Huldrans ROSA LUFTBALLONG? Går inte "att jämföra på samma dag", som en av mina arbetskamrater brukar uttrycka sig!
Kila över till mig och häng med på en tur!

http://skogshuldran.bloggagratis.se

 
GladaKatarina

GladaKatarina

28 juli 2009 15:58

Fortsätter utvecklingen på samma positiva sätt behövs ingen Pridefestival. Ingen Kvinnodag. Inga strejker på arbetsplatser. Kampen för rättvisa går vidare, vet du. :-)

http://gladakatarina.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Åke Johnson - 22 december 2017 12:30

  Jag ber att få önska alla bloggvänner en GOD JUL och ETT GOTT NYTT ÅR.   ...

Av Åke Johnson - 5 oktober 2017 10:36

Jag hade höga förväntningar på staden och förväntningarna anammades med råge. Påminner en hel del av Prag, skulle man kunna säga. Fast jag upplevde att Budapest är större. Många vackra hus och parker, breda fina gator och framför allt rent och snyg...

Av Åke Johnson - 17 september 2017 11:35


Hej bloggen. Det var länge sedan jag skrev något här. Men jag lever och har hälsan kan man nog säga. Mitt öga får fortsatt behandling på Kristianstad sjukhus med jämna mellanrum. Läkeriet har bromsat upp utvecklingen av sjukdomen vilket är mycket p...

Av Åke Johnson - 13 april 2017 09:52

        Trevlig och Glad Påsk önskar jag alla som tittar in på min blogg.      ...

Av Åke Johnson - 23 mars 2017 10:38

Nu är det klart. Så blev det klart med årets resa med goda vännerna från Sollentuna. Det här året håller vi oss i Sverige. Vi ska göra en kryssning med Birka Cruises från Sthlm som tar oss till Höga kusten, Härnösand och Luleå. Utflykter på båda re...

Presentation


Skånepågen
En Socialdemokrat som tror på att Sverige kan bli ännu bättre med en rättvis politik.

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13
14
15 16 17
18
19
20 21 22 23 24 25 26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Skapa flashcards