Skånepågen, politik och annat.

Direktlänk till inlägg 26 juli 2009

Kronovall.

Av Åke Johnson - 26 juli 2009 17:25

Nu är Kronovall avklarat.

Ett vackert slott. Om ni aldrig varit vid Kronovall, gör ett besök. Slottet är så fint och kan man få en guidad visning som vi fick i dag är besöket extra bra.

Del av slottet fick vi se och del av den nygammla vinkällaren.


Ganska mycket folk, turister men även inhemsk publik. Restaurangen hade naturligtvis öppet.

De bakar pizza på stenhäll. Men de får vara hur fint och gott som helst, men 225 kronor ger jag inte för en pizza även om det är på Kronovall.

Tänk en familj på 4 personer, lunch, 4 pizza, 900 kronor. Ja de kan ta betalt. Inte för jag känner mig speciellt snål, men någon motta på det får det nog vara.


Den guidade turen var till min förvåning gratis i dag. Det dom förlorar på gungorna o s v. De hade riddarspel på gården (ägorna) i dag också. Faktiskt riktigt kul att titta på.


Så, Kronovall är ändå värt ett besök men ta käket med er.


Bilder nedan från Kronovall, Åkessons vinslott.

 
 
Elisabeth

Elisabeth

26 juli 2009 18:22

Det ser verkligen tjusigt ut, även utomthus ser jag. När jag har kunnat ordna upp en del saker vill jag till Skåne igen och jag ju tacksamt emot alla tips jag får. Förstår att det finns en hel del jag inte har sett...Jag ser mig inte heller som snål men jag håller verkligen med om att 225 kronor för en pizza är i mesta laget. Vad är det i DEN då, diamanter...?!

http://elisannw.bloggagratis.se/kjvn

 
Sanna

Sanna

26 juli 2009 19:55

Riddarspel har jag sett på Gotland och det är häftigt och skoj.
Är det du som sitter där i täten på fina hästen måntro? :))

Ja fy sjutton vad det är dyrt att äta ute och har man barn med sig blir man ruinerad. Det var skillnad förr...hehe.

http://sancha

 
Ingen bild

Sanna igen...

26 juli 2009 22:17

Jag har klurat ut det och blir så avundsjuk på dig. Har varit där också. :))

Natti natti med dig pågen!

 
Eva

Eva

26 juli 2009 22:55

Vilket fint slott. Det är alltid lika intressant att gå guidade visningar på gamla slott :). Jag har tyvärr inte hunnit med det i sommar, men det får bli mer sånt när Martin har blivit lite större.
Men usch, vilket pris på pizzan. Det skulle inte spela någon roll hur hungrig jag än var för jag skulle aldrig köpa en till det priset.

Ang. din kommentar hos mig. Jag håller själv på att släktforska så det är därför jag har så mycket information om farmor. Tror jag har en del om min bortgångna mormor ocskå, men det får bli ett annat inlägg.
Ja, visst var det tufft för i tiden och jag tycker det är otroligt att hon lever än. Hon som har fått slita och jobba hårt i hela sitt liv. Man kan inte riktigt förstå att jag bara är två generationer framåt i tiden. Det har hänt mycket på dessa år.

Ha det så gott.

http://www.gruddelin.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Linblomman

26 juli 2009 23:04

Bästa Åke. Kan inte låta bli att skriva en liten kommentar ang. priset på pizza på Kronovall. Hutlöst är ordet. När jag och min familj vill äta goda pizzor, till ett hyfsat pris, åker vi till Friden i Kivik. De gör också stenugnsbakade pizzor. Priserna ligger runt 100-lappen vilket är överkomligt anser jag.Ha det bra! Linblomman

 
GladaKatarina

GladaKatarina

27 juli 2009 12:06

Så fint! Där har jag faktiskt INTE varit! :-D Men har hört talas om priset på pizzorna... Hmmm.

Riddare! Gillar riddare... *drömmer mig bort*

http://gladakatarina.bloggagratis.se

 
HD

HD

11 augusti 2009 12:11

Hej du måste missuppfattat något de har precis höjt till 125 kr.
Hälsningar Håkan (bor granne med Kronovall)

http://www.osterlentips.se

 
Kronovalls Vinslott

Kronovalls Vinslott

1 augusti 2011 16:36

Vår Vedugnsbakade pizza kostar i skrivande stund (2011-08-01) 135 kr/pizza

Hjärtligt välkomna

Fredrik
Kronovalls Vinslott

http://www.kronovall.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Åke Johnson - 22 december 2017 12:30

  Jag ber att få önska alla bloggvänner en GOD JUL och ETT GOTT NYTT ÅR.   ...

Av Åke Johnson - 5 oktober 2017 10:36

Jag hade höga förväntningar på staden och förväntningarna anammades med råge. Påminner en hel del av Prag, skulle man kunna säga. Fast jag upplevde att Budapest är större. Många vackra hus och parker, breda fina gator och framför allt rent och snyg...

Av Åke Johnson - 17 september 2017 11:35


Hej bloggen. Det var länge sedan jag skrev något här. Men jag lever och har hälsan kan man nog säga. Mitt öga får fortsatt behandling på Kristianstad sjukhus med jämna mellanrum. Läkeriet har bromsat upp utvecklingen av sjukdomen vilket är mycket p...

Av Åke Johnson - 13 april 2017 09:52

        Trevlig och Glad Påsk önskar jag alla som tittar in på min blogg.      ...

Av Åke Johnson - 23 mars 2017 10:38

Nu är det klart. Så blev det klart med årets resa med goda vännerna från Sollentuna. Det här året håller vi oss i Sverige. Vi ska göra en kryssning med Birka Cruises från Sthlm som tar oss till Höga kusten, Härnösand och Luleå. Utflykter på båda re...

Presentation


Skånepågen
En Socialdemokrat som tror på att Sverige kan bli ännu bättre med en rättvis politik.

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13
14
15 16 17
18
19
20 21 22 23 24 25 26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Skapa flashcards