Skånepågen, politik och annat.

Direktlänk till inlägg 26 juli 2009

Från slott till koja.

Av Åke Johnson - 26 juli 2009 12:06

Enligt kvällsposten i dag skall solen och värmen komma tillbaka. Tycker jag läst och hört det förut i sommar.

Men här i vår lilla by kan man inte klaga på sommaren. Kanske rent av för lite regn. Men stödvattna går ju bra det också.

Att tro på allt som står i tidningarna har man ju lärt sig att inte göra. Men nog vore det härligt om detta de skrev om vore sanning. Det skulle hålla i sig 12 dygn framåt. Hoppas det slår in.


För övrigt så skall vi till Kronovalls slott. Slottet med Åkessons viner. Det kallas allmänt för vinslottet här, av naturliga skäl.

Det är utlovat guidad tur på slottet. Alltid kul när man får ett besök invändigt.

Jag blev ju snuvad på Tosterups slott förut i år av visning invändigt. För alla slott kan man ju se utifrån och i regel visas trädgårdarna också.

Men är det så att slottet bebos så är det förståligt. Vem skulle vilja ha allmänheten springande i sitt hem. Men vem skulle vilja gå runt hemma hos mig i glo i ett hus från 1980.

Det är ju det som är den stora skillnaden. Det är skillnad på slott och koja.

Men vissa kojor är naturligtvis sevärdheter dock inte Skånepågens.


 Bilden nedan, utsikt från Benestads kyrka mot Fyledalen.

 
 
Elisabeth

Elisabeth

26 juli 2009 12:30

Jo, visst är det skillnad på "Slott och koja". Men jag fick tillfälle att vistas lite i ett tjusigt hus från tidigt 80-tal i Limhamn och oj, så vackert det var!/Min lilla väderstation är en "sanningssägare" och den har ju hittills aldrig haft fel. Visar nu molnigt men uppehåll och lufttrycket har stigit, samma tendens visar min icke-digital barometer./Det du skrev om årstider inne hos mig skulle kunna ha varit skrivit av mig, för det är precis så jag känner. Har ju bott i Stockholm i 19 år dessutom och Skåne har jag ju verkligen kommit att älska jättemycket och räknar med en resa ner dit snart igen. Vill gärna se mer av Österlen också. Åkte ju buss mellan Ystad och Simrishamn i augusti 2003 och vilken vacker resa dessutom.

http://elisannw.bloggagratis.se

 
Eva

Eva

26 juli 2009 15:29

För lite regn??? Vilken tur ni har haft i sommar :).
Hoppas dom har rätt att solen och värmen kommer för att stanna några dagar och att det gäller här i Uppland också.

Du har helt rätt ang. kommentaren hos mig. Vi tjejer/kvinnor har aldrig något att sätta på oss fast garderoben är full :).
Ha det så bra.

http://www.gruddelin.bloggagratis.se

 
Sanna

Sanna

26 juli 2009 19:51

Jag tror att ditt hus är ett fint hus och oavsett det är från -80. Mitt är från -64 men med alla renoveringar känns det som nytt.

Förstår vad du menar och klart att många tra in allmänheten för den extra slant det också inbringar det dyra boendet. Annars skulle nog många få lämna sina slott/herrgårdar.

-Undrar vad det är för liten by du bor i? Kanske någon av alla dessa som beskrivs i Wallanderböckerna? :)

http://sancha

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Åke Johnson - 22 december 2017 12:30

  Jag ber att få önska alla bloggvänner en GOD JUL och ETT GOTT NYTT ÅR.   ...

Av Åke Johnson - 5 oktober 2017 10:36

Jag hade höga förväntningar på staden och förväntningarna anammades med råge. Påminner en hel del av Prag, skulle man kunna säga. Fast jag upplevde att Budapest är större. Många vackra hus och parker, breda fina gator och framför allt rent och snyg...

Av Åke Johnson - 17 september 2017 11:35


Hej bloggen. Det var länge sedan jag skrev något här. Men jag lever och har hälsan kan man nog säga. Mitt öga får fortsatt behandling på Kristianstad sjukhus med jämna mellanrum. Läkeriet har bromsat upp utvecklingen av sjukdomen vilket är mycket p...

Av Åke Johnson - 13 april 2017 09:52

        Trevlig och Glad Påsk önskar jag alla som tittar in på min blogg.      ...

Av Åke Johnson - 23 mars 2017 10:38

Nu är det klart. Så blev det klart med årets resa med goda vännerna från Sollentuna. Det här året håller vi oss i Sverige. Vi ska göra en kryssning med Birka Cruises från Sthlm som tar oss till Höga kusten, Härnösand och Luleå. Utflykter på båda re...

Presentation


Skånepågen
En Socialdemokrat som tror på att Sverige kan bli ännu bättre med en rättvis politik.

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13
14
15 16 17
18
19
20 21 22 23 24 25 26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Skapa flashcards