Skånepågen, politik och annat.

Alla inlägg den 24 juli 2009

Av Åke Johnson - 24 juli 2009 10:50

Varför gnälla, det är alltid någon som har det värre.


Tänk om jag kunde tänka så jämnt. När jag växte upp så fick jag lära mig det. Men å andra sidan, ensambarn, bortskämd till tusen. Inte för jag visste det då, men senare i livet förstod jag det.

Att vara ensambarn har nog och är nog fortfarande något som skiljer sig märkbart än om man har ett eller flera syskon.

Jag kunde tjata mig till saker som var otänkbara för kompisen som hade syskon. 40 talets Sverige var naturligtvis hårda tider för de flesta föräldrar.


Kommer ihåg att vi läste Nils Holgerssons underbara resa i skolan. Boken fanns i skolan och på skolbiblioteket. Men jag bad ändå föräldrarna om ett eget exemplar. Jag fick boken utan att behöva tjata än enda gång. Detta är bara ett exempel.


Det är kanske p g a ensam barnet i mig, som jag under uppväxten och längre fram i livet funderat och uppmärksammat att alla har inte så bra som jag har haft det. Solidaritets tanken kom ganska snabbt in i mitt liv.

Varför, undrar kanske någon.

Jag såg att jag var så privilegierad gentemot många av mina kompisar i kvarteret och i skolan. De flesta hade ett eller flera syskon. De t o m fick ärva kläder av varandra.


Jag kunde längre fram se hur välståndet växte för de flesta. Men inte för alla. Det fanns alltid någon som har det värre.

Jag undrar hur man tänker i dag. Hur tänker jag i dag, 2009.


Jag lever definitivt i nuet. Jag ser och förstår att man inte kan jämföra olika årtionden och generationer. Förutsättningarna är så olika.


Men det som kvarstår, det finns alltid någon som har det sämre. Var är solidariteten i dagens Sverige.


Ha en underbar Fredag och helg därtill.

 


Bilden nedan  Ringblomma.




Presentation


Skånepågen
En Socialdemokrat som tror på att Sverige kan bli ännu bättre med en rättvis politik.

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13
14
15 16 17
18
19
20 21 22 23 24 25 26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Skapa flashcards