Skånepågen, politik och annat.

Alla inlägg den 25 maj 2009

Av Åke Johnson - 25 maj 2009 21:44

En underbar dag blev det med sol och värme vid Tjälvesta och Snavlunda ängar.

Ett naturreservat mellan Askersund och Vretstorp.

Enligt broschyren som jag läste har fler än jag skrivit om dessa ängar. Mera namnkunniga personer som Carl Mikael Bellman, Carl von Linnè och Erik Gustav Geijer. Jo jag tackar, fint sällskap, må jag säga.


Ett vackert landskap som enligt sägnen skapats av jätten Tjälve och hans fru Dovra.

Jätten var otrogen mot sin fru så hon flyttade norr ut. Hon fyllde tre små sänkor med sina tårar. Dessa små sjöar heter i dag Dovra sjöarna.

Flera vandringsleder finns i reservatet och vissa går runt dessa sjöar.


Ängarna hålls i tukt och reda av boskap. Kossorna blängde på oss utsocknesbor men vissa var nyfikna och strosade efter oss.

”Tänk om det är tjurar” tänkte jag, men kunde snabbt konstatera att så inte var fallet. ”Men vissa kossor kan också vara lite aggressiva” fortsatte tankarna. Men de lunkade sakta efter med minst två kolängders lucka. Lugnt och fint gick vi nästan i en pastoral procession.


På andra sidan stängslet satte vi oss ner för att äta vår medhavda pick nick. Idyllen var verkligen fullbordad.

Äggmacka, ostmacka, sockerkaka och kaffe. Jag säger det igen ”Sverige är fantastiskt”, när solen och värmen finns med i spelet.



Presentation


Skånepågen
En Socialdemokrat som tror på att Sverige kan bli ännu bättre med en rättvis politik.

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22
23
24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards