Skånepågen, politik och annat.

Alla inlägg den 13 maj 2009

Av Åke Johnson - 13 maj 2009 17:25


Vissa undrar varför jag är Socialdemokrat.

Vissa kanske tycker att även jag kanske skulle byta parti. Det går ju inte att leva på gamla lagrar.

Högern är inte samma höger som förr, säger några. Skitprat säger jag.

Hittade det här på You Tube. Lyssna och lär!!!

En av Socialdemokraternas främsta i sitt slag. Jag håller med honom. Han är min läromästare.


De som fortfarande tror på högern och tidigare varit sossar. Tänk om. Högerpolitik lyser igenom och naggar åt höger så sakteliga. Högerspöke, må så vara, men en borgare har alltid varit borgare och en arbetare är och förblir arbetare även om vi fått det bättre.


Ingen skall inbilla mig att högern tänker på den lilla människan. De är ju till för att tänka på de stora. 1000 kr har de givit. Men de tar också.

Nån jävla ordning får det vara.

Av Åke Johnson - 13 maj 2009 17:08


Vår största röst någonsin, hittills.

Av Åke Johnson - 13 maj 2009 14:01


Dagen efter då hon gick vidare. Hon, Malena Ernman.


Vissa klagade på hennes röst eller ljudet på TV.


Här pratar vi om en skolad röst. Här behövs egentligen inga mikrofoner och förstärkare. Det som det var fel på, låg på de som skötte mixerbordet. Å det vet jag? Ja tänk för att jag vet det !


Hennes stämma har en sån kraft så mixerbordet sänkte för mycket. En vanlig popartist så förstärker man ljudet i stället och skruvar upp. Hoppas tekniken fixar det här till finalen.


Jag är glad å hennes vägnar. Lika glad var jag en gång när Loa Falkman sjöng ”Symfoni” för flera år sedan. Jag gillade den låten också, även om den kom sist.


Smaken är ju som baken delad. Men jag tycker det är extra roligt när en skolad stämma vinner något i större sammanhang. Jag vet vilket slit, vilket enormt arbete dessa sångare lägger ner. Inte bara det, de måste sköta sig både till kropp och själ. Många år av träning, studier i landet och utomlands. Här kan man verkligen prata om uppoffring, många många år i början.


Jag känner till det här för när jag var ung så tog jag själv sånglektioner. Som mycket ung var jag med i Stockholms gosskör.

Jag tog lektioner av en man som hette Sigvard Wallbeck-Hallgren. Som kuriosa kan jag nämna att han avled i Ystad 1995. Och här sitter jag i Österlen själv jättemånga år efteråt. Nåväl.


Många trodde på min röst och jag kämpade på. Senare gick jag en period och tog lektioner av kormästaren på Sthlms Operan. T o m han trodde på mig. Jag fick prya, skulle man väl säga i dag, i kören vid Operan. Den delen var jätterolig.

Se de stora elefanterna, se idolerna på nära håll.

Jag sjöng i kyrkor på bröllop och begravningar o s v.


Så hände något.


Jag skulle ju kunna försörja mig också, nu när jag blivit lite äldre. Leva på mamma och pappa kunde man ju inte.

Skaffa eget hem. Skaffa fru och barn, det var det som gällde, inte bara för mig naturligtvis.

Var jag beredd att offra flera år och se mina kompisar skaffa familj och leva så att säga, ett normalt liv, efter den tidens normer. Kunde hon vänta??


Många i Operakören på den tiden var brevbärare på dagarna eller tidningsutdelare på morgnarna. För som körsångare fanns det ingen möjlighet att klara sig på den lön som erbjöds. Ja tänk vad de slet för den konst som de så inners inne älskade. Och i nästen varje kropp så hägrade, att en dag bli solist.

Jag tror och hoppas att villkoren är förändrade i dag.


Hur det nu en blev så har jag haft glädje av min sång. Jag blev aldrig någon känd sångare förutom på den plats där vi bodde. Engagerades ofta till olika tillställningar i kommunen och kyrkorna.


Bilar blev mitt leverbröd, med en och annan O sole mio på firmafesten.


Heja Malena jag gillar Dig.



Presentation


Skånepågen
En Socialdemokrat som tror på att Sverige kan bli ännu bättre med en rättvis politik.

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22
23
24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Skapa flashcards