Skånepågen, politik och annat.

Alla inlägg den 5 maj 2009

Av Åke Johnson - 5 maj 2009 20:34


Läste en blogg här för leden om orättvisor, krig, människor som träter med varandra o s v.


Vad är en orättvisa?

Varför finns det krig?

Varför träter man på varandra?


Jag tror att det finns flera bottnar.

En kan vara att man har tagit ställning. Man har tagit ställning för någon ting, en fråga, eller vad det nu kan vara. Man har inte varit passiv utan man har tagit ställning. Man har bestämt sig. Jag tycker så här.

Sedan beror det på hur man förvaltar sitt ställningstagande.

Man vänder i varje fall inte kappan efter vinden.


Orättvisor.

Ordet strider mot sunt förnuft. Vi vill inte ha orättvisor, vi vill ha rättvisa. Rättvisa tangerar demokrati. Rättvisa fördelningar t ex. Liksom lika värde och lika till alla.


Varför krig.

Man kanske inte accepterar den rättvisa som människorna vill ha. Man gör revolution, man startar krig.

I en demokrati förkommer inga krig. I socialdemokratins grund finns inskrivet, inga krig. Konflikter skall lösas genom demokratiska fredliga samtal. Aldrig ta till vapen för att få sin vilja fram. Man tar alltid striden verbalt.


Varför träter man på varandra.

Jag som fritidspolitiker träter mycket. (med en nypa salt)

Men jag träter inte för trätandets skull utan jag argumenterar för en viss fråga som med utgångspunkt av min ideologiska övertygelse och den rättvisepatos jag har.

Självfallet, har jag inte med mig alla i min åsikt, men jag har tagit ställning för min sak.


Alla människor måste ta ställning till saker och ting oavsett fråga. Att sitta passiv gynnar definitivt inte personen och gynnar ingen.

Man måste också stå för sin sak. Man måste också acceptera att andra kanske får mer gehör för sin sak även om det strider mot mitt ideal. Då ska man i rättvisans namn ge sig och gå hem och ladda batterierna för att en annan gång ta upp frågan igen och en än gång strida för sin sak.


Ett samtal mellan två personer som har olika åsikter är dömt att misslyckas, de börjar att träta. Den ena skall övertyga den andre. Här gäller det att stoppa i tid. Därför är ett beslutande organ vilket som hälls alltid udda till antalet.


Bloggvännen sa vidare att ogräs är ett härdigt släckte.

Ja så långt jag vet, så är det som vi kallar ogräs, är inget ogräs. Vi kallar dom ogräs bara för att de skall inte vara där, där vi skall sätta våra finare kulturväxter. Att sedan ”ogräsen” är härdigare än våra fina växter, det vet jag egentligen inte varför vår Herre gjorde det så.

Kolla rotsystemet på en maskros eller kirskol, går knappt att utrota. Även om jag provat med Stroller och allt vad det nu heter så måste jag behandla varje vår och höst. Dessa örter har tagit ställning och tycker att jag inte är rättvis i min behandling.




Av Åke Johnson - 5 maj 2009 17:08


Regn över Österlen.

Ett behövligt sådant. Naturligtvis har inte regnmätaren kommit upp ännu, så jag vet inte hur mycket det har kommit. Men regnet har varit bra. Så till vida att det har regnat sakta och fint och ingen kraftigare blåst. Det blir fint för potatisen och andra grödor.


I dag har jag och mina kollegor i Miljö och Byggnadsnämnden varit ute runt om i kommunen och tittat på olika, objekt, byggen, platser o s v.

Man får en annan bild av akten än när man bara läser det på ett papper. Inte bara det, man närmar sig, bekantar sig mer med sina nämndekollegor när man är tillsammans en hel dag. I nämndarbetet märker man egentligen inte så mycket av vad grannen har för partifärg.

Men miljö och bygg och speciellt byggfrågor är ju en ganska snäll nämnd. Motsättningarna i frågorna är inte så stora även om de naturligtvis finns där i vissa lägen.


Nu ska regnmätaren fram. Alltid kul att se hur mycket det kommer från ovan när det nu väl börjat.

Presentation


Skånepågen
En Socialdemokrat som tror på att Sverige kan bli ännu bättre med en rättvis politik.

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22
23
24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Skapa flashcards