Skånepågen, politik och annat.

Alla inlägg under mars 2009

Av Åke Johnson - 1 mars 2009 17:18


I brist på annat brukar jag ”öga igenom” några bloggar lite på måfå. Det slår mig ganska ofta att människor är öppna och berättar om ganska svåra personliga saker. (hoppas de talar sanning)


Killen eller tjejen har gjort slut!

Gubben är tråkig! Tjejen också kanske!

Ja, så har jag blivit singel igen!


Kort sagt sex och samlevnadsfrågor.


Läste en av mina bloggfavoriter i dag, hon skrev om ”Relationstankar”.

Ett av de ämnen som jag gillar att prata om, för att en relation till en annan människa är fundamentet mellan människor som vill vara ihop för ett bilda familj eller vara bästa vänner.


Vad är det då som är svårt i en relation? Jag skrev för en tid sedan att vi i Sverige har en hög procentsats enmanshushåll i Europa.

Vad beror det på?

Jag har naturligtvis inget dokumenterat forskarresultat på det. Jag kan bara gissa och vad ensamstående människor berättat för mig.


Alla har vi varit ensamstående någon gång i livet. Vissa av oss har erfarenhet av det också efter ett längre eller kortare partnerskap i form av samboförhållande eller äktenskap.


Svaret som jag fått av ensamstående som varit sambos eller gifta är :

Kärleken försvan.

Svårt att alltid ta hänsyn.

Svårt att acceptera motpartens ideer.

Svårt att få gemensamma intressen.

Missbruks problem.

Partnern har svårt att låta mig göra det jag gillar. Listan kan göras längre.


Men en sak är klar ” bättre att vara ensam ensam än ensam två”. Blir det det sistnämnda så tror jag att förhållandet måste vara oerhört stark i en annan mening om förhållandet skall kunna hålla.


Det stora i det här för att förhålland skall vara bra tror jag är :


ömsesidigt förtroende.

kunna synkronisera.

hög acceptans.

några gemensamma intressen.

passionerad kärlek som med tiden går över i innerlig kamratskap mm mm mm mm.


och till slut respekt för varandra.


Svårare är det inte :-).



Av Åke Johnson - 1 mars 2009 12:55


Så har jag då kört Vasaloppet från TV fåtöljen. Ett fantastiskt lopp. En folkfest.

Måste säga, bra gjort Daniel Tynell till segern.


Om det är något som jag beundrar inom idrotten så är det detta lopp. Tänk att åka 9 mil på skidor. För eliten att prestera sträckan på lite mer än 4 timmar. Imponerande.


Och, alla motionäråkare. Imponerande prestationer över lag.

Närmaste jag själv varit detta lopp var när sonen åkte öppet spår. Jag är en stolt pappa.

Av Åke Johnson - 1 mars 2009 10:30


Vasaloppet är i full aktion.

Spännande värre, vem skall vinna?

Presentation


Skånepågen
En Socialdemokrat som tror på att Sverige kan bli ännu bättre med en rättvis politik.

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19
20
21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
31
<<< Mars 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Skapa flashcards