Skånepågen, politik och annat.

Alla inlägg under mars 2009

Av Åke Johnson - 12 mars 2009 08:54


I morse kom ett säkert vårtecken till byn.


Sopmaskinen. En försmak av vår. Bort med sand och skräp.

Av Åke Johnson - 11 mars 2009 15:52


Ett stort tack alla för en givande diskussion i går och utbyte av tankar.


Om jag förstår det hela rätt så skall man kunna blogga om allt som man tycker är viktigt.


För mig är, politiska spörsmål, relationer och livets mysterium över huvud taget viktiga frågor.

Vissa frågor engagerar människor mer, andra mindre. Det kommer man snart underfund med.


Min avsikt är inte att provocera. Tvärt om. Jag brukar säga vad jag tycker och tänker. Är också naturligtvis beredd på mothugg.


Har politiken lärt mig något så är det att framföra sin åsikt, stå för den och besvara argumenten som är emot på ett sätt som inte sårar frågeställaren.

Den har också lärt mig att anpassa mig. Ställa in sig i ledet. Att alltid acceptera ett majoritetsbeslut.


Som partipolitisk bunden kan man inte gilla allt som presenteras. Men när väl majoriteten beslutat att så här gör vi, då är det bara att falla in och gilla läget, eller i värsta fall gå ur partiet.


Detta är demokrati för mig.


Man kan häller inte förvänta sig att politiken löser allt. I gårdagens inlägg pratade vi bl. a. om tiden, att tiden inte räcker till. Man vill göra så mycket, men tiden räcker inte.

Det är då man måste börja att prioritera.



Av Åke Johnson - 10 mars 2009 16:23


Prioriteringar.


Det är härligt med meningsskiljaktigheter. Utan olika meningar blir det naturligtvis ingen diskussion.

Glada Katarina svarade mig på ett inlägg betr. ett citat ur vigselakten. Tack alla övriga också, härligt med samtal.


Så här skrev Katarina:


Män och deras prioriteringar!!! Så här är den:


1. Jobbet

2. Hobby/vännerna/huset

3. Barnen

4. Föräldrarna

5. Partnern

Prova att vänd på listan så skulle vi ha lagom arbetande män med lyckliga familjer.

Slut på citatet.


Jag håller naturligtvis med Glada Katarina i sin åsikt samtidigt som jag träffat allt för många män och kvinnor för den delen, som värderar sitt jobb mycket högt och är deras ända sociala arena, är just jobbet.



Min lista skulle bli :

Partenen.

Barnen

Föräldrarna

Jobbet

Hobby/vänner/huset.

Alltså en prioritering av den egna familjen.


Men vad är det som händer i dag 2009. Jag lyssnar mycket på yngre människor, dels av mina barn men också bland t.ex kamrater i partiet som jag tillhör och i bekantskapskretsen.


Många säger att det är svårt att få tiden att räcka till. Jobbet tar allt mer tid, säger de flesta. (beror naturligtvis på vad de jobbar med).

Barnen tar upp en stor del av den lediga tiden. (småbarnsföräldrar)

Jag tror att tiden är kortare nu än för 20 år sedan. Samhället har förändrats, på gott och ont. Strukturen i vår tillvaro är förändrad. Eller är det så att vi har omvärderat tiden?


Arbetet kräver mer av utövaren i dag. Det som tidigare var fördelat på 3 personer sköts av 1 person i dag.(egen erfarenhet)

Det ställer säkerligen större krav på den enskilde i dag hur det skall prioriteras. Det är väl här den stora knuten ligger så att inte partnern och barnen kommer i kläm.

Samtidigt som många ideella organisationer skriker efter folk. Politiska partier söker efter yngre människor. Idrottsföreningar håller på att gå under för att ideella krafter uteblir.


Ett stort och krävande pussel är det att lägga för många. Vad leder då detta till?

Fakta är (det jag känner till) att föreningslivet går på sparlåga.

Beslutande organ så som politiken består av medelålders män och några medelålders få kvinnor. Detta är av ondo då frågorna gäller kommunernas, landstingens och Sveriges framtid.

Utan tillväxt av yngre inom politiken är ett hot mot vår demokrati.

Men att prioritera bort familjen för ideella verksamheter går inte i hop naturligtvis.

Vad måste då till för att få harmoniska familjer, där familjeliv och föreningsliv går ihop. Det är den stora frågan jag ställer i dag?

Välkomna!!








Av Åke Johnson - 9 mars 2009 17:15


Nu alla norr om Markaryd så kan jag berätta att våren är på gång.


Nu på eftermiddagen känns luften och doften VÅR.

Av Åke Johnson - 8 mars 2009 19:08


I nöd och lust.


Vi skall inte tro att det var lättare förr med relationer. Nya förhållanden skulle bildas då liksom nu.

Ofta får man höra att barnen kanske kommer i kläm. Ja, det kan vara en tanke förstås.


I min släktforskning kan jag se vad många ”oäkta” barn det fanns. Men, oäkta barn vart det folk av också, även om ordet oäkta följde dom till graven. Men hur blev deras uppväxt när modern träffade en ny man som hon skulle gifta sig med.

Många oäkta barn lämnades bort till morföräldrar eller rent av gudföräldrar. Men det var då det.


Nå, kan då barn vara ett hinder för att bilda en ny familj i dag?

Tror inte det!

Men onekligen ställer det höga krav på relationen. Att ta hänsyn. Mannen och kvinnan har barn sedan tidigare förhållanden. Det är klart att det ställer vissa krav. Speciellt när de skall förenas under samma tak.


Jag tänker på uttrycket ”jag älskar dig, men begär inte att jag skall älska dina barn”. Med det som utgångspunkten blir det inte lätt att bilda en ny familj. Går det över huvud taget? Bara en undring?


Ett annat fras att ”blod är tjockare än vatten” gör inte saken lättare.

Här gäller det, att vara överens från början skulle jag tro?


En annan fundering som jag har är vad prästen sa framme vid altarringen under vigselakten :


Redan i begynnelsen gjorde skaparen människorna till man och kvinna och sade ; För den skull skall en man överge sin fader och sin moder och hålla sig till sin hustru och de tu skola bliva ett. Så äro de icke två utan ett”.

Hur många män överger sina föräldrar?

Tror också att detta stycke är borttaget ur vigselakten i dag.

Men innebörden i äktenskapet består, överge sin fader och sin moder, känn på den?


Hur var det nu, ”blod är tjockare än vatten”. Låter det krångligt, ja,jo det är komplicerat. Så man ska nog inte komplicera förhållandet för mycket.

Men tänka efter före, bör man nog göra.




Av Åke Johnson - 8 mars 2009 15:36



När jag tittar på tallriken så längtar jag till nästa år. Men jag får nog brassa själv här hemma någon gång.

Aschberg blev inte så bra på bild. Nån pressfotograf är jag inte heller. Å det är inget kul heller att verka påträngande och gå nära och fråga om man får ta en bild. Ibland är jag blyg.

Av Åke Johnson - 8 mars 2009 10:27


Heja tjejer. Ni hade så rätt så.


Den första bilden, Lasse Maja ( 1785 – 1845 ). En tjuvaktig person som klädde ut sig till kvinna då han var ute på rövarstråt.



Den andra bilden (statyn), Jussi Björling ( 1911 – 1960 ). En av 1900 talets stora sångare. Sveriges största.

Statyn är placerad mellan Kungliga Operan och Jacobs Kyrka i Stockholm.

Av Åke Johnson - 7 mars 2009 17:45


Skånepågen sitter här nu mätt, trind och belåten.


Vilken måltid!


Vilken miljö!

Brösarps Gästgiveri är verkligen fint.


Blotta tanken på att några ”kändisar” eventuellt skulle vara på gästgiveriet gjorde att beslutet blev, vi åker nu, när klockan var tolv. Två timme före planerad tid åkte vi. Väl framme var parkeringen tjock med bilar, bland annat 2 st med texten på sidorna, Ystad – Haparanda.

-Dom är här, sa frun förväntansfullt.

-Ja, ja, ja sa jag, de ser väl till så vi inte får någon plats nu och jag som längtat så.

Just då for en bil iväg och parkeringen var vår.


Vi kom in i den kombinerande receptionen och kapprummet. Byst med folk. Ägaren stod och mös i ett hörn och önskade välkommen.

Doften spred sig av stekt rökt fläsk. Snålvattnet rann till och vips fick vi ett bord.

Tack och lov, tänkte jag. Här ska jag sitta länge.


Servitrisen kom fram och sa, ”välkommen och varsågoda”.

Hon behövde inte sluta sin fras fören jag stod i den ganska korta kö som hade uppstått.

Snart min tur, härligt, hur mycket törs jag ta utan att skämma ut mig, tänkte jag.

Sneglade lite framför mig för att se hur mycket de tog som var före mig. Mannen framför mig, en äkta skånepåg med Edvard Persson mage, tog rejält. Jag behövde inte skämmas för min portion då jag gick bort mot vårt bord.

Jag är dålig på att beskriva smaker. Beundrar t ex. vinkännare som kan stå en kvart och beskriva smaken av en klunk vin.

Hela måltiden var smaskens. Duger det, månne.


Efter andra laddningen snett framför vårt bord kommer två ”kändisar”. Aschberg och Fylking.

De skrider in i salen som kejsaren i ”Kejsarens nya kläder” med folk bakom sig från Strix television.


-Såg du, sa jag.

-Vadå, sa frun.

Det var ju hon som var mest intresserad av kändisarna.


Jag såg dom i alla fall och dom var där.

Hörde på håll att de skulle promenera och hålla på till långt in i Juni. Hur f.n skall dom orka. Om de nu inte åker bil någon sträcka?


Tredje backningen.

-Nä nu får du ge dig, sa frun.

-Jag är nog tvungen med det, svarade jag. Längtar redan till nästa år.


Sådana här traditioner skall man vara rädd om.




Presentation


Skånepågen
En Socialdemokrat som tror på att Sverige kan bli ännu bättre med en rättvis politik.

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19
20
21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
31
<<< Mars 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Skapa flashcards