Skånepågen, politik och annat.

Alla inlägg den 2 februari 2009

Av Åke Johnson - 2 februari 2009 15:57


Skall det vara nödvändigt att plåga djur för att vi människor skall få billiga produkter.


Såg ett inslag från, jag tror det var, Ungern i går på nyhetssändningarna.

De plockade dun från levande gäss. Rena tortyren. Bland uppköparna nämndes flera, men jag la märke till Jysk och Åhlens.

Alltså, i deras duntäcken och kuddar finns dessa dun från plågade fåglar. Är detta riktigt klokt.


Jag tror att vi i Sverige har ett förhållningssätt till djur som är unikt i Europa om jag nu håller mig enbart till vår kontinent. Men jag är den första som värnar om den. Djurens rätt.

Framsteg för djurens rätt har kommit från jordbruksministrar i Sverige till EU.

Frakten av kreatur t ex. här har Margareta Winberg och Marit Paulsson gjort betydande insatser.


I bland undrar jag om enbart priset avgör köp av en vara. Det är väl sällan som man kanske ifrågasätter hur den är producerad, av vem, hur och var.


Lika så är det med artiklar som t ex en damsugare.

Det står Elektrolux på på båda alternativen och har samma prestanda.

Den ena kostar 2500:- och på den står det, Made in Sweden. Den andra kostar 1500:- och på den står det Made in Hungariae.

Med tanke på att vi skall värna om Svenskpruduserat. Köper man i detta exempel med hjärtat eller plånboken.


I det första fallet är det djurplågeri i det andra är det arbetskraft från ett låglöneland.


Nog kan man tycka att valet många gånger kan vara svårt.

Men jag tror nog att priset är avgörande för många av oss när vi går och handlar.


En annan sak är barnarbete, men det får kanske bli till ett annat inlägg.

Presentation


Skånepågen
En Socialdemokrat som tror på att Sverige kan bli ännu bättre med en rättvis politik.

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11
12
13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25
26
27 28
<<< Februari 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Skapa flashcards