Skånepågen, politik och annat.

Direktlänk till inlägg 28 november 2008

Bostäder åt alla.

Av Åke Johnson - 28 november 2008 15:03


Bostadsmarknaden är och har alltid varit besvärlig i Sverige, i modern tid.

Utom direkt efter andra världskriget lär det ha funnits bostäder att hyra, hur många som helst. Man fick t o m hyresfritt 2 eller 3 månader har jag hört och läst om.


Under 1950 talet hände det något på bostadsmarknaden i de större städerna. Det blev med ens hyres kö och ont om lägenheter.

Trolig orsak att arbetsmarknaden kom igång efter många års krigstillstånd och folk från landsbygden flyttade till städerna där industrierna fanns.


Sedan mitten av 50 talet och till våra dagar har det varit brist på lägenheter.

Hyrorna sköt i höjden på nya bostäderna som byggdes så vanligt folk hade inte råd att skaffa sig nytt.


Det så kallade millionprogrammet kördes igång och t ex Vällingby utanför Stockholm byggdes. Hyrorna där var acceptabla så många fick möjligheten att flytta dit från innerstadens mer eller mindre omoderna lägenheter till modernt boende med balkong.

Alla som kom dit var lyckliga.

Nu 50 år senare, är det ombytta roller. De som bor i förorten vill till innerstaden. Men nu är insatsen och hyran en helt annan.


Att hyra eller köpa sin lägenhet, det är frågan. Eller rättare sagt vem har råd i dag? Ja inte är det unga människor i alla fall.

Det är bedrövligt att man inte kan bygga enkla, billiga lägenheter för unga människor.


Vilken ungdom som vill flytta hemifrån kan hosta upp ett par millioner för en tvåa på 60 kvm.


Inte undra på att vissa ockuperar gamla hus som står tomma.


Tänk också på alla uteliggare vi har i Sverige 2008. Är detta välfärdens Sverige, jag bara undrar.



 
 
Ingen bild

GladaKatarina

28 november 2008 16:34

Just det! Du vet ju min åsikt. Det är bedrövligt!!

 
Sanna

Sanna

29 november 2008 14:25

Min systerdotter fick av sin far en lägenhet på Folkungagatan i Sthlm (för ca 10 år sedan) som köptes för miljonen. Hon sålde den för ett tag sedan för över 3 mille. Det du!

http://sancha.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Åke Johnson - 22 december 2017 12:30

  Jag ber att få önska alla bloggvänner en GOD JUL och ETT GOTT NYTT ÅR.   ...

Av Åke Johnson - 5 oktober 2017 10:36

Jag hade höga förväntningar på staden och förväntningarna anammades med råge. Påminner en hel del av Prag, skulle man kunna säga. Fast jag upplevde att Budapest är större. Många vackra hus och parker, breda fina gator och framför allt rent och snyg...

Av Åke Johnson - 17 september 2017 11:35


Hej bloggen. Det var länge sedan jag skrev något här. Men jag lever och har hälsan kan man nog säga. Mitt öga får fortsatt behandling på Kristianstad sjukhus med jämna mellanrum. Läkeriet har bromsat upp utvecklingen av sjukdomen vilket är mycket p...

Av Åke Johnson - 13 april 2017 09:52

        Trevlig och Glad Påsk önskar jag alla som tittar in på min blogg.      ...

Av Åke Johnson - 23 mars 2017 10:38

Nu är det klart. Så blev det klart med årets resa med goda vännerna från Sollentuna. Det här året håller vi oss i Sverige. Vi ska göra en kryssning med Birka Cruises från Sthlm som tar oss till Höga kusten, Härnösand och Luleå. Utflykter på båda re...

Presentation


Skånepågen
En Socialdemokrat som tror på att Sverige kan bli ännu bättre med en rättvis politik.

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7
8
9
10
11
12 13 14 15 16
17 18 19
20
21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< November 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Skapa flashcards