Skånepågen, politik och annat.

Alla inlägg den 14 augusti 2008

Av Åke Johnson - 14 augusti 2008 16:05

I går fick jag en kommentar från Sten som gick ut på att trotts allt så hade alliansen fixat mera jobb i Sverige under sin period i regeringsställning. Tack Sten för din kommentar och Katarina förståss. Går inte att säga emot. Det är rätt och riktigt.
Även om jag tror att sossarna skulle ha nått samma utveckling. Vi får inte glömma 2006 och 2007 var gynnsamma år på arbetsmarknaden.


Nu i Augusti 2008 är tongångarna annorlunda. Det är nu, menar jag, vad den sittande regeringen kan hitta på när företagen avskedar folk.
Skall det bli ytterligare skattesänkningar. Med fler personliga katastrofer som följd.
Det är nu då trygghetsförsäkringarna skall bekänna färg.

Jag är Socialdemokrat. Det skäms jag inte för.
Men för den skull så måste man kunna ha olika åsikter i en fråga och inte bara hålla med för att partiet tycker si och så . För den skull blir jag inte borgare.

Man kan prata om ideologi.
Alltså högern och vänstern har samma mål i siktet med en fråga. Men för att nå dit skiljer sig tillvägagångssättet.
Att vi socialdemokrater värnar om tryggheten för alla människor, är väl inget nytt. Men det kostar pengar att vara solidarisk mot alla. Här kommer ideologin in. Att betala skatt till allas vår gemensamma trygghet gör jag gärna istället för skattesänkningar för vissa.
Det är här som den stora skillnaden är mellan Högerns och Socialdemokratins Sverige.

Jag skrev lite om A - kassan i går. Som den ser ut i dag, tycker jag är ett hån mot befolkningen. Många grupper har inte råd att betala till A - kassan.
I högerns Sverige skall privata försäkringar täcka upp. Har medborgaren råd med dyra försäkringar när man inte har råd med premien till A - kassan. Det går inte ihop.

Jag är övertygad om att missnöjesrösterna gjorde att valet blev som det blev 2006. Ett missnöje av olika slag. Det är här jag menar att också solidariteten skulle ha kommit in. Även om jag inte tycker precis som partiet i alla frågor så går jag väl inte och röstar på ett alternativ som blir sämre.
Eller, handen på hjärtat Ni som röstade borgerligt. Trodde Ni inte på vad de sa om de stora förändringarna som de aviserade.
Eller blev det som Ni trodde. Verkar inte så.
Om man skall tro Openjonundersökningarna så har delar av valmanskåren ångrat sig, eller.......?

Socialdemokraterna håller nu på med sina olika rådslag i flera frågor.
Sverige ser naturligtvis annorlunda ut i dag en för 50 år sedan. Kanske denna process skulle gjorts mycket tidigare. Men, ideologin skall för den skull inte rubbas.

Privata intressen kan och får inte styra vårt land, så är det bara.

Presentation


Skånepågen
En Socialdemokrat som tror på att Sverige kan bli ännu bättre med en rättvis politik.

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6
7
8
9 10
11 12 13 14 15 16 17
18
19 20
21
22 23 24
25
26
27
28
29 30 31
<<< Augusti 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards